Kolvbyte? 800 e-tec 800 mil

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hej när ska man byta kolvar egentligen? Min boondocker 2014 har nu passerat 800 mil. Börjar det bli dags? Skotern är helt orrörd. Bara bytt kedjehusolja i den.

Jag hade tänkt ha den så länge som det är möjligt .

Är det lika simpelt att byta kolv på e-tec som vilken 2-takts skoter som helst? Något annat man ska byta än kolv , ringar och cylinderfotspackning? Ska man fetta veven?

Boondocker 800 2014
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Gjorde det där ifjol. Du kan kolla den här tråden så kanske det finns något matnyttigt. Om du behöver byta beror på hur maskinen är körd. Mina kolvar var inom spec men inte veven...Jag hade åtminstone mätt upp veven vid primären för min slog så pass att den var utanför spec (inget som märktes när man körde) och den den gick inte rikta utan det blev en utbytesvev på den. Jag gjorde det mesta själv utom vevbytet och montering och justering av rave-portarna. Totalt hamnade det på runt 20000:- men då kostade veven och jobbet med den runt 12000:- Maskinen går som en klocka igen så jag antar att det var värt det.

http://forum.snowmobile.se/forum/threads/dags-för-kolvbyte-800-e-tec-vilka-kolvar.152318/
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Tackar för svar. Maskinen har brukats av min far från 100 mil till 750 mil . Sen har jag brukat den . Så det är egentligen väldigt Lugna mil så man kanske skippar kolvbyte?

Är det värt att göra ett komptest så man ser hur det ligger till?

Tanken är ju som sagt att ha den "tills den faller isär"
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jag skulle absolut bytt kolvar vid senast 800 mil. De är inte slitaget som oroar de är sprickrisken på kolvarnas kjolar som är oroväckade vid dem milen.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hmm får bli nästa sommar när den kommit upp i 1000 mil.

Men klarat man av det själv? Har ju bytt på 440/600rs förr .och på crossarna.
Det är inget speciellt på e-tec?

Cylinderfotspackning, kolv och kolvbyte. Behövs det något mer?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Jag hade bytt nu, ett eventuellt haveri kostar fort 10000:- till om man har otur.

Det är inget speciellt att byta på en etec. Det du måste vara noga med är vacuumet till avgasportarna så slangarna monteras tillbaka rätt.

Du behöver en toppsats. Innehåller cylinderfotspackning, o-ringar till topp m.m.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Hmm får bli nästa sommar när den kommit upp i 1000 mil.

Men klarat man av det själv? Har ju bytt på 440/600rs förr .och på crossarna.
Det är inget speciellt på e-tec?

Cylinderfotspackning, kolv och kolvbyte. Behövs det något mer?
En sak jag rek till alla som tar av topplocket är packningsklister till oringrana eller om man har stålpackning. Oringarna är ofta för korta eller för långa så de kalvar ur lätt. De är extremt lätt att klämma sönder dem om man inte limmar fast dem. Köp Locktite 3020 finns på meconomen och många ställen som har locktite produkter. Sprayar man på hela cylinder tätyta och väntar ca 15 min eller längre tid ju längre tid man väntar desto mer klistereffekt blir det. Spraya ett tunt lager till efter man klistrat fast oringarna endera på toppen eller över oringarna så de blir klister på bägge sidor oringar. De går inte spraya på för mycket för de är lättflytande och trängs undan bara, men överdriv inte såklart.
Jag byter aldrig oringar i topplock om de inte blivit platt ,,på med Sprayen bara och de har aldrig läckt någonsin. Thundercatten har fortfarande oringar från den va ny 1998 och jag har rivit av toppen ca 20-40ggr,,så bra är Locktite 3020!
https://www.kullagret.com/product/loctite-3020-packning-tatningsklister-400-ml

Om du har otur förstörs packningara mellan Y-röret (grenröret) och cylinder så de kan bli köp av de packningarna också. packningen mellan avgaspipa och Y-rör brukar klara sig.