Kolvbyte 800cfi -09

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Rev motorn på min igår efter att den gått 3 säsonger sedan cylinder- och kolvbyte (OEM på verkstad).Cylindrarna ser ut som nya, och bara vad jag kan konstatera "normalt" slitage på kolvarna, se bilder.

Men det blir nya kolvar oavsett, så nu till frågan.
Med tanke på alla skriverier angående denna motor så funderar jag på om jag behöver ett så kallat fix kit eller om jag bara ska kasta i nya kolvar.
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/motordelar/kolvar/polaris/fix-kit-polaris-800-cfi-47643
Detta har jag kikat på. Men är det dumt att lösa ett problem som egentligen inte visat sig på min maskin? Jag gillar ju dock tanken med högre kolvar och den mjukare gången i motorn som folk upplever med denna typen av lösning.

Då maskinen är helt original och jag inte kör extremt hårt med den lutar jag åt att välja de gjutna kolvarna (med borrade smörjhål), bra eller anus?


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag skulle ha gått en medelväg typ att köpa smidda kolvar wössner eller wiseco spelar ingen roll. Smidda kolvar slår inte lika hårt i cylindrarna som gjutna stenhårda jäklar så cylindrar som är sprickkänslig håller bättre.
De är bara varmköra mer noga så håller de bra.