Kolvbyte på 600etec?

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
När e de dags för kolvbyte i en 600 etec?
Har hört att de e på 1000-1300mil kan de stämma???
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Jaha ni...vart man ju Inge klokare!!
Kan nån nått om veven då?
Ska den fortfarande fetas in å på vilken intervall??
Hur e de med packboxen på pto-sidan??
Gäller en 600etec 09' som gått strax över 800mil som kanske ska tas inbytte.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Beror helt och hållet på användarprofilen, förutom en vettig yttre bedömning så ta ut historiken ur ECU innan man kategoriskt går på "eftermarknadförsäljningstricket" att renovera för dyra pengar.

"Pensionärskörd" maskin går säkert flera tusen mil innan renovering är nödvändig.
En maskin som är konstant pinad med hög procentuell andel i det övre varvtalsområdet, allmänt slarvigt skött, sällan varmkörd ordentligt osv kan behöva renoveras före 1000 mil och i värsta fall redan runt 500-800 mil oavsett det är en Etec eller äldre motortyp oavsett märke.

Är man osäker går det ju också att öppna för kontroll och mätning innan man byter delar i onödan.

Samma med packboxen, lossa primären och kontrollera, fettansamling utanpå boxen och baksidan av fasta skivan=fetta om.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Jag fick min xrs-10 genomgången före säsongen vid 882mil och det var inga problem med något på motorn. Fick nya stift och den kommer att slå om till 1000mil imorgon.

Jaha ni...vart man ju Inge klokare!!
Kan nån nått om veven då?
Ska den fortfarande fetas in å på vilken intervall??
Hur e de med packboxen på pto-sidan??
Gäller en 600etec 09' som gått strax över 800mil som kanske ska tas inbytte.
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Har pratat med ÅF/verkstad och lusläst verkstads handböcker kring kolvbyte i underhålls syfte; ingenstans finns det någon sådan rekommendation vad gäller 600 E-tec (inte sett det för andra modeller heller).

Min intryck är att detta med kolvbyte är något av en myt, om man har en normal (icke race) modern och oskruvad skoter skall det inte behövas förrän det finns indikation på något problem. Klart att om man trimmar och experimenterar med t.ex. annan pipa och slutburk så kan slitaget öka och att man därmed överväger kolvbyte som underhållsåtgärd.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Ok
Tack för ett bra svar!!
Visst så får man ju kolla upp allt komp,skick osv.
Men de va bytes intervall jag va intresserad av, om de stämde.