Kolvbyte på CTEC2 8000

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Någon som har någon koll på när man bör byta kolv på en CTEC2? Har en Riot X 8000, -21:a. Mekanikern på den lokala handlaren, som jag inte riktigt litar på, påstod att den bör bytas vid 5-600 mil. Kan det verkligen stämma? Min har gått 450 mil nu, trodde inte jag skulle behöva börja fundera på det här redan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De beror helt på hur den när körd. Ex en lössnömaskin som inte körst så långa transportträckor till lekställkena kan behöva kolvbute allt från 300-500 mil. Men har man kört 50% led så kan man köra 700 mil med en lössnömaskin. Och är de en ledracer så kan man åka 1000 mil.
Kolla timmarna för dem är bättre att ghå efeter Jag skulle tordas köra 300 timmar med en 800 cetec 2 och även på den äldre 800 innan cetec 2. Bägge de motorerna har stadiga cylindrar som hålle måttet i cylindern bra varm som kall och de ger längre kolvliv därav en orsak till att de går köra långa intervaller på Arctic cat och brp. Polaris 800 är de riskfyllt att överstiga 200 tim bytesitervall för kolvringarna blir så glapp i spåren vid utblås. Då riskerar kolvbitar runt ringarna spricka loss i stora kakor.
Ett kompprov indikerar hur jämnt slitna kolvar cylindrar är så ta gära det och är trycket nere med mer än 0,5 bar så bör man byta kolvar.
Om den är tokfräsch i loppen o kolvringar så ska den ligga på 10 bar vilket innebär kolvbyte vid under 9,5 bar så byt kolvar.
De är vid kall motor med 10-20c värme i garaget samt full gas och dra tills mätaren stannar. Och du måste va medelstark man i sina bästa år dvs dra stenhårt och ur med stiftet i andra cyllen också så de går så lätt som möjligt att dra.
 
Last edited:

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Skulle säga att 75% av all min körning är på led, resten myrsurfning på gubbvis, dvs ganska jämn gas. Det är sällan jag håller gasen i botten ens i lössnö. Har inte ens bytt rem än från den var ny. Skulle byta i förebyggande syfte i vintras, vid typ 400 mil, men när jag mätte remmen var slitaget obefintligt, så remmen blev kvar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Du kan nog med berått mod köra ett par säsonger till misstänker jag.

Särskilt om du varmkör ordentligt.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Varmkörning är jag extremt noggrann med. Låter den alltid gå upp i temp innan jag kör iväg. Dessa motorer mappades ju om för att dom var lite för snålt ställda från början, och man hade problem med att några nöp när man låg på jämn gas länge. Vet två fall där det inträffade, och bägge var där man låg och körde mycket på is i samma fart långa sträckor. Det påstås att motorerna ska ha slitits mer fram till att dom mappades om. Kan det stämma? Jag hade inga problem med min och jag gjorde omprogrammeringen vid typ 150 mil. Gillade aboslut karaktären bättre med den gamla mappningen. Den kändes lite ettrigare och dessutom rök dem mindre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du kört så lugnt och fortsätter så går den 1000mil innan du behöver byta. Ang snålmappat i jämn fart så gäller de alla maskiner pga utsläpskrav och att de ska gå billigt. Min Polaris pro rmk 800 år 13 har lite väl snål mapp som kan göra att den nyper om man kör njämna farter redan från 40kmt till 100kmt. Men iom att jag vet det så kör man lite ojämn gas över sjöar typ duttar till påå gasen med ca 15 sek mellanrum för då är de lugnt. Polaris har dessutom två mappar en för 95okt med 10% etanol som är fetare vs den för 98 okt med 5% etanol så jag kör den i etanolmappen speciellt om jag vet att man ska åka jämna farter långt.
Att din nya mapp är slöare beror på mer soppa i mellanreg ,ju snålare de mappas till ju mer effekt och rappare blir dem.
Med det sagt så kör lite oljämn fart på extremt fina leder eller över sjöar trots fetare mapp för säkerhets skull.
Ta gärna kompprov nu för den lär ha bra komp nu och då kan du testa igen om 200 miol för att se om den ndroppat mycket. Som sagt vid 0,5 bars dropp så byt kolvar.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
boost, när jag gör kompressionsprov, kan jag inte skruva ur bägge stiften och dra runt via startmotorn i stället för att rycka i snöret?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
boost, när jag gör kompressionsprov, kan jag inte skruva ur bägge stiften och dra runt via startmotorn i stället för att rycka i snöret?
Yes de går bra glöm inte hålla full gas med urryckt nödstopplina om du har det. Den får inte ge gnista så om du inte kan döda gnistan och köra startmotor samtidigt får du dra. Man kan bränna tändspolen om man testar med tändning på. Du kan jorda stiften i gods och låta den ge gnista för då är de ingen fara. Men även om du kan köra med startmotor gör ett jämförelseprov mot att du drar hårt tills mätaren stannar för de uppgifter på komptryck är i regel med handkraft.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Nu har jag testat. Skotern typ 15 grader i garage, full gas, 10 ryck i snöret på varje cylinder. Exakt samma i bägge, 950 kpa = 9,5 Bar. Är det för lågt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är bra komp på cetec2 800. Äldre Suzuki motorn -17 ger 10,4 i bra skick. Byt kolvar vid 9 bar eller om den börjar närma sig 400 tim då byter man även om kompet är typ 9,3 pga sprickrisk.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Hade varit intressant att veta vad en helt ny ligger på. Har googlat lite men inte hittat något svar.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det varierar, men kring 10 är bra. Viktigast att det inte skiljer för mycket mellan cylindrarna och att det är ungefär lika komp i varm och kall motor
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hade varit intressant att veta vad en helt ny ligger på. Har googlat lite men inte hittat något svar.
Jag hittar ingen på usa forum som fått högre än 9,7 bar så jag
"Kreator, post: 1246974, member: 16708"]
Hade varit intressant att veta vad en helt ny ligger på. Har googlat lite men inte hittat något svar.
[/QUOTE]
Det varierar, men kring 10 är bra. Viktigast att det inte skiljer för mycket mellan cylindrarna och att det är ungefär lika komp i varm och kall motor
Har du lyckats hitta pålitlig info för jag hittar bara max 9,7 som högsta notering på usa forum. 10 bar kan va glädemätare.
En anlledning till att cetek 2 har lägre komptryck än äldre motorn är att den hissar avgasgiljotinerna i taket när motorn stängs av. De ger "lite" mer lättdragen motor och sänker komptrycket med typ 0,7 bar.
Jag tror därmed att 9,5 bar är en kanonfärsch cylinder och kolv.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
9,5 anser jag är kring 10 och någon maskin jag mätt på hamnade på 10,5.
Så ja, 9,5 är en kanonfräsch motor :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
9,5 anser jag är kring 10 och någon maskin jag mätt på hamnade på 10,5.
Så ja, 9,5 är en kanonfräsch motor :)
Är du säker på att du fått 10,5 på en cetec 2 800a dvs 2018- för de låter helt otroligt högt ingen anna i hela världen har fått de komptrycket.Du måste mena gamla Suzuki 800an fram till 17 för den ka n ge 10,5 när den är som fräshast.
Om man går efter dina kompmätningar så är ts maskin tokskut typ 1 bar ner då måste han bytra kolvar i kväll 😅
Och anser du 9,5 är likvärdigt med 10 bar måste du nog läsa på mer. Man byter kolvar när en skoter tappat 0,5 bar från nyinkörd motor.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Är du säker på att du fått 10,5 på en cetec 2 800a dvs 2018- för de låter helt otroligt högt ingen anna i hela världen har fått de komptrycket.Du måste mena gamla Suzuki 800an fram till 17 för den ka n ge 10,5 när den är som fräshast.
Om man går efter dina kompmätningar så är ts maskin tokskut typ 1 bar ner då måste han bytra kolvar i kväll
Och anser du 9,5 är likvärdigt med 10 bar måste du nog läsa på mer. Man byter kolvar när en skoter tappat 0,5 bar från nyinkörd motor.
Nä nu menade jag om skotermotorer rent generellt, inte just att denna ska hamna över 10 bar. Viktigaste är som sagt att dom är lika och ligger kring dessa siffror om man ska försöka hjälpa någon över tangenterna, för ska man försöka beräkna med mätfel och vad olika biltemamätare kan visa/smygläka så blir det svårt att hjälpa till.

Nåja, som sagt är 9,5 bra och jag kör då gladeligen vidare en säsong till om min egen maskin tappat 0,5 bar på båda burkarna sen den var helt inkörd, den skillnaden är inte nödvändigtvis märkbar om du frågar mig för det skulle lika gärna kunna bero på mätfel.
 
Reactions: suregom

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
När jag hade mätt bägge cylindrarna första varvet så var det inte lika. Kom på att jag hade dragit snöret ett antal fler gånger på den ena cylindern. Började om och bestämde mig för att dra 10 ggr på varje cylinder, då blev också resultatet lika. Dottern fick stå och hålla in gasspjället medan jag drog. Fy fan, den här skotern är ju svintung att rycka trots att stiften är borta. Förra vintern hade jag för slött batteri och skulle ha igång den vid -15. Fick lägga an all kroppsstyrka som gick att uppbåda ur min manliga kropp för att få igång den. :) Använde en kompmätare som man gängade fast i tändstiftshålen. Gissar att dom där gummiklädda som man bara proppar ner i hålet inte är lika bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
När jag hade mätt bägge cylindrarna första varvet så var det inte lika. Kom på att jag hade dragit snöret ett antal fler gånger på den ena cylindern. Började om och bestämde mig för att dra 10 ggr på varje cylinder, då blev också resultatet lika. Dottern fick stå och hålla in gasspjället medan jag drog. Fy fan, den här skotern är ju svintung att rycka trots att stiften är borta. Förra vintern hade jag för slött batteri och skulle ha igång den vid -15. Fick lägga an all kroppsstyrka som gick att uppbåda ur min manliga kropp för att få igång den. :) Använde en kompmätare som man gängade fast i tändstiftshålen. Gissar att dom där gummiklädda som man bara proppar ner i hålet inte är lika bra.
Kanobra resultat om bägge gav lika vid 10 drag och 9,5 är svinbra. Som jag skrev tidigare så hissar den avgasportarna för att den ska bli mer lättdragen men jag pratade med en kompis som har både en cetec 2 800 och äldre 800an och de va ytterst lite fördel cetec 2 i hur tung de va att dra igång. Jag vill inte ens dra igång äldre 800an om de är minus 10c redan för då sliter man sönder axeln eller knäcker någ i armen. Jag ska åka o provdra de båda för en annan kompis funderar på sälja sin m8000 år 14 enbart för den är så tungdragen. Jag tänkte göra en specialare på den motor om nu cetec 2 är markant mer lättdragen. Tänkte i banorna sätta i ett litet 2 amp batteri som man kopplar till avgasportarna så man kan öppna dem med en vippis bara för start iså fall men skiljer de för lite i tröghet är de inte värt besväret.
Arctic cat har alltid haft högt kompförhållande typ 13:1 och då blir de tungdragetr delux. Om vi tar en Polaris 800 så ligger de på 12-.12, 5 som max och de har även ett litet hål ovanför utblåset sog mynnar ut i utblåset så de ger även lite pys vid dragning. Lättast att dra av alla 800or är e-tec 800 den startar bara man tar i repet till att börja med och de har inga 13:1 i komp heller.