Kolvbyte rotax 550

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
funderar på att handla en mxz 550 eller liknande maskin till frun. Tittat på en mxz 550x -07 sist å den verkar som en vettig tjej skoter. Men frågan är hur ofta det är kolvbyte på dessa maskiner? Verkar även vara vanligt med byte av insugsgummina efter x antal mil? Nått annat som är bra att veta om dessa?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
De e vanligt att voltregulatorn far, på gummans så for den pga att kontakten som sitter orginal var värdelös den skakade/vibrerade lös så att de blev kortis,
Gjorde en egen kontakt efter bytte av voltregulatorn så här de funkat kanon!
Värt att kolla upp...
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
550 är ju inte billig i soppa för och vara så liten motor och effekt. Fast den är ju billig i inköp.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kolvar behöver du då inte byta dom första 1500milen sen gummina är nog mest efter ålder och inte efter mil. Så det är nog olika från maskin till maskin.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Så länge dom int sprängt nån rem så är de nog ingen fara,fast de har jag aldrig vart med om eller hört talas om på en 550...men inget e vell omöjligt!
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
En på mitt jobb bör nyss bort en av deras 550. Den hade gått 600mil å han tyckte att det var dax för kolvbyte men i samma veva fick han se att tätningen vid variator sidan läkte. Tänkte mest om det var nått vanligt? Han har haft skotern under 500 av milen men han har gubbkört dom utan rem prob. Dock kan det ju ha hänt under dom första 100.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag har en 503 som nu gått 1600mil skulle aldrig komma på tanken och byta kolvar. En bekant körde med sin V-800 2400mil nu har han kört med sin ACE 600 1500mil inte byter man nå kolvar.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
men nu jämför du ju äpplen å päron. Framför allt ringarna har nog blivit lite trötta efter 1600mil, nya kolvar å ringar som kostar en spotsdyver gör nog maskin lite piggare igen.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Sv: Re: Kolvbyte rotax 550

Lite piggare? men en 550 är ju redan otroligt slö helt ny och inkörd? så om den nu tappat 3hästar är det värt då och byta kolvar å ringar??
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Beror väll på vad det är för maskin, en gammal fiskeskoter tveksamt. är det nått du skall använda å åka på kanske 1000-1500 kan vara värt att den går som den skall, kan ju få lite roliga fenomen med att den blir kinkigare på stift osv också.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Nu är det frun som ska åka på den och vill igentligen bara kolla så man inte köper en skoter med mycke underhåll/problem. Varför valet faller just för 550 är pga lindrig kylning vid hårdföre samt att krypkörning med ungar bobbar mm bakom inte blir ett problem. Sen att man får relativt modern och ny skoter som är lättkörda för mindre pengar är jhu bara ett plus
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Glöm inte att du även får en skoter som tar mycket bensin. Sen lever alltid en fläktkyld motor om mer än vätskekyld.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Jo förstår att den tar lite extra men då jag letar efter nått som inte har värmeprob mm så ser jag som inget annat val. Men en 550 kan ju it ta så mycke om man bara mys kör efter leden/isen? Nog borde ju 2-2,5l /mil räcka? Eller tar dom mer?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Int tar dom någe mycket mer än andra allt handlar om hur man kör,
Klart i puder å blötsnö så drar dom lite mer.å att dom låter högre än vätskekylda
kan jag int hålla med om,därimot så tycker jag att man hör allt annat som låter typ
skidorna å mattan..
Billig försäkring oxå.. Betalar 1500:- per år för helförsäkrat
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Precis det jag vill komma till relativt ny skoter för en mindre summa pengar samt billig att äga. Har stuga vid havet och endel tider skulle det verkligen vara kanon med en fläkt kyld och när ungarna ska köra. Men vad jag förstår av er alla nu så är 550f ganska skottsäker under en längre tid utan en massa större servicar.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Kan bara inflika annars att jag inte har nån kolvbytar hysteri. Åkt 440 i massa år nu och öppnade upp å bytte ringar efter 100mil, kolvarna såg kanon fina ut däremot inte ringarna beläggningen hade släppt på sina ställen, men det kan vara lite bestycknings fel från min sida. Rev upp efter 100mil till men bytte kolvarna då som fortfarande såg lika fina ut men bytte då eftersom orginal ringar var dyrare än pirat kolvar.