Kolvexpertis behövs!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Och kör du med det där och den skär ihop så blir det bara änu dyrare istället för att kolla upp det i tid.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Locket tätade inte helt så glykolen trycktes ut.
är kärlet för litet i förhållande till systemet eller om motorn går för varm trycks vätskan ut , man kan köra motorn utan lock så jag tror inte att det är locket som är felet
ves motorerna har rem till vattenpumpen värt att kolla upp den ..
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
är kärlet för litet i förhållande till systemet eller om motorn går för varm trycks vätskan ut , man kan köra motorn utan lock så jag tror inte att det är locket som är felet
ves motorerna har rem till vattenpumpen värt att kolla upp den ..
Jasså?
Vart kollar man den då?

Men det försvann ju efter bytet.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Som jag skrev tidigare.... Ta lös topparna och kolla hur cylindrarna ser ut.

Kan ju vara bytt kolvar i dåliga cylindrar. Skär den ihop under säsongen kommer du hata dig själv om du är dumlat nu.

Håller helt och hållet med, kolla även cylindrar, det är billigt med packningar i jämförelse med cylinder och kolv, kompis hade en prox-2 i vintras, gick på 8500 och då jobbar hans farsa på en polarisåterförsäljare.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Har öppnat nu.

Höger från styret:



Vänster:






Cylindrarna ser kanonfina ut, även toppen.

Vad har hänt?
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
hade rediga "revor" i mina insugsgummin i summiten (på undersidan, startade och hade tomgång dock lite hög, gick kasst på mellanregistret.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Jag har mobilen, har inte riktigt råd med en ny. Så de är som de är..

Vänster:



höger:


Får väl försöka ta bättre bilder imorgon.. Men något bör man ju kunna se?
Varför har de stora olje (?) fläckar mitt i kolvarna?

Toppen:

 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kan nog se att det är repor i cylindern. Ungefär så där såg min ut. Provade att hona lite å i med nya kolvar. Funkade i ungefär 25 mil sen var kolvarna slut igen.
Varför har förre ägaren bytt kolvar? Och i så fall varför hade den skurit?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Kan nog se att det är repor i cylindern. Ungefär så där såg min ut. Provade att hona lite å i med nya kolvar. Funkade i ungefär 25 mil sen var kolvarna slut igen.
Varför har förre ägaren bytt kolvar? Och i så fall varför hade den skurit?
Men är ju fortfarande 10.1 i komp?

Förebyggande syfte.

Om jag byter kolv så får jag slipa ner dessa repor (Om de finns). med 400 våtslipspapper.

citerat från Bosst III:
"Man ska hellst inte horna med vanlig klosshorn ,,Typ treklo alla biltema eller andra. Horna nikasilcylle är inte så noga igentligen då det ändå inte tar något med hornverktyg. Tokkör man med klosshornare tunnar man bara ut nikken och gör den ojämn så man förstör mer än gör nytta. Då är det bättre att slipa tvärsgående med vanlig 400 våtslip papper och med tassarna"

För de är väl nikasil cylinder i liberty 700 2002?
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är nicasil.

Men att slipa bort repor i en nicasilcylinder är inge bra.

Och att du har bra komp säger ingenting. Du kan ha stora hål, trasiga kanaler i cylindrarna men kompet kan ändå visa bra.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tycker cylindrarna der hur bra som helt ut , känns alls dom repor som synns ?


att slipa ner eventuella repor som käns med honingsverktyg funkar fint ..

på vilket sätt tar kolvarna slut efter 25 mil om man har en repa i cylindren repeter ?

dom nästan helt rena kolvtopparna säger att motorn gått otroligt fett !! om den gåt 60 mil alltså ...
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Håller med odysse, har sett cylindrar i bra mycket sämre skick som gått utan större problem.

Enda jag inte håller med om är att slipa bort repor genom honing, då nicasilen bara är en yta känns det som man måste nöta bort alltihopa för att ev få bort ojämnheter/repor.

Sen att kolvarna skulle bli ful av längsgående repor tror jag heller inte riktigt på, inte så att den dragit i sig snörök eller så i den gigantiska glipan du hade mellan förgasare och luftburk ?
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Om du INTE känner några repor så ge fan i slipning, se till att du inte har några sprickor i insugsgummit och att kylsystemet är fungerande, du kan köra utan luftburk så de glappet har inte gjort någon inverkan om det inte kommit in skit i förgasaren/förgasarna, därav gör även ren dom noga.

Jag hade ett hårstrå i en gammal polaris som gick skit, tog bort det så vart det som en ny skoter igen.

har du tillgång till ultraljudstvätt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tycker inte att någonting ser allvarligt ut. kan tänkas att den andats in lite snö som sabbat oljefilmen vid något tillfälle men har du ändå börjat riva så byt kolvar och hona cylindrarna.

Har du repor som känns i cylindrarna så hjälper det inte att hona.. Hona gör du för att reporna hjälper till att få kolvringarna att sätta sig bättre samt för oljefilmen som sitter bättre.

Kolla sedan över bestyckningen samt luftburken. Den ska inte kunna andas snö och den verkar gå fett så in i helvete om man kollar på kolvtoppen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har man en riktig repa så har man material resning på sidan om repan , det är där stenarna eventuellt tar , de handlar inte om att slipa ner nicasilen ! (det går förövrigt inte ens) en cylinder kan se mycket sämre ut än vad dom flesta tror bara skadorna är på rätt ställe och inget material "står ut " utan att påverka vare sig effekt eller driftsäkerhet ..
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
jag tycker cylindrarna der hur bra som helt ut , känns alls dom repor som synns ?


att slipa ner eventuella repor som käns med honingsverktyg funkar fint ..

på vilket sätt tar kolvarna slut efter 25 mil om man har en repa i cylindren repeter ?

dom nästan helt rena kolvtopparna säger att motorn gått otroligt fett !! om den gåt 60 mil alltså ...
Tack för ett bra svar!

Jo som ni ser på högra toppen så ligger det olja kvar.. Så du har helt rätt!

Hur ska jag gå tillväga för att få bot med oljan? Kan man koppla bort den och göra så man blandar i tanken?

Kan jag använda 400 våtslip papper och fila lite på om de är små repor?

Är det Olja som är fastbränt på kolvens översida?

All tipps mottages, är en fattig student så är magert i lädret.. ! :)
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Håller med odysse, har sett cylindrar i bra mycket sämre skick som gått utan större problem.

Enda jag inte håller med om är att slipa bort repor genom honing, då nicasilen bara är en yta känns det som man måste nöta bort alltihopa för att ev få bort ojämnheter/repor.

Sen att kolvarna skulle bli ful av längsgående repor tror jag heller inte riktigt på, inte så att den dragit i sig snörök eller så i den gigantiska glipan du hade mellan förgasare och luftburk ?
En bekant till mig, Niclas och hans bror (Skoter tokiga) sa också att det kan ha kommit in snö till föggarna. Så ska ta och fixa luftburken.

Ska ta lös förgasarna imorgon och rengöra, vad ska det sitta för bestyckning i ?
För jag såg i reg bevisen att skotern har gått i överkalix sedan kalix, sen sist ner till Hörnefors, och nu Umeå. Kan det vara så att den är fel bestyckad för att vara så mycket längre ner i landet?
 
Last edited: