Kolvringar,,,,

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
ok

okejj,, så det behövs inte mera,,läste någonstans att man ska köra med 2% extra olja i tanken även om man har separat,,,, men vet då inte riktigt,,, men tack för svaret
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Den där länken var riktigt bra.. synd bara att jag har gjort fel när jag startade upp min (nyborrad) å varmkörde den på tomgången å lite varv 4-5000rpm i drygt 5 minuter. Så då är det kört för min motor enligt den där länken.. måste horna å byta ringar då :(
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, det där var ju mycket både intressant och rolig läsning, vem vill inte gasa för fullt istället för att bara sitta och puttra runt i vad som känns som en oändlighet...

Vore intressant att höra lite kommentarer från nån som kör in mycket motorer och testat olika tekniker.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Timberjack skrev:
Jaha, bara vicka huvudet på sne å låta gammal "felaktig" kunskap trilla ut då!! :)
Javisst, för man kan ju lita blint på allt man läser på internet! ;)

Nejmen, visst låter det vettigt det man kan läsa där, men samtidigt verkar det ju konstigt att tillverkarna skulle rekomendera en sämre inkörningsteknik.
Därför vore det roligt om någon med kunskap i ämnet kunde kommentera!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag ska prova köra in min skoter stenhårt! :p Men frågan är väl om jag redan har gjort bort mig.. jag kunde inte låta bli att starta upp den efter motering osv och p.g.a luftning.. nu kanske inte kolvringarna komme bli perfekta och att horningen har redan slipats bort :( Fast jag tror det tar längre än 5 minuter att slipa bort horningen hoppas jag :eek:

Edit: I länken stod det att det sämsta man kan göra är att starta upp en aldrig körd motor å bara låta den stå på tomgång och utan belastning..frågan är ju då hur inne he***te ska man kunna lufta den då :confused: