kolvrings gap hur mycket?

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Så här skriver Duells på sin hemsida:

"Kolvarnas ändgap måste kontrolleras före montering på kolven. Placera varje ring löst i cylindern. Acceptabelt ändgap är 0,25 - 0,60 mm. Vid felaktigt ändgap måste ringen filas ner till rätt mått. Regeln är:
vid kolvar upp till diam. 65 mm = ändgap 0,09 - 0,11 mm.
vid kolvar större än diam. 65 mm = ändgap 0,11 - 0,15 mm"
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
För litet gap = trasig kolvring när den expanderar av vämen.
För att förklara lite närmare hur jag menar så ligger det till så här:
Man mäter kolvringens gap (öppning mellan kolvringsändar) i komprimerat läge. Detta gör man i en osliten del av cylindern om den ej är ny.
För att säkerställa kolvringens läge kan man använda en naken kolv till hjälp. Sedan mäter man öppningen mellan ändarna med bladmått.

Har man för litet kolvringsgap måste man fila ändarna, annars har inte kolvringen någonstans att expandera när den bli varm och resultatet blir haveri.

OBS. Kontrollera alltid kolvringsgap vid montage av nya.:)
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Nu sitter det nya kolvar å ringar i maskin.. (0,20 gap) innan ja bytte starta den inte eller va grymt trög att få igång, nu startar den på första rycket:) (överlycklig)

men ja har fortfarande ett problem! den surar på låga varv, men vid ca 4500rpm ryter den till som satan.. huvudmunstycke 230 å lågfart 40 den borde inte gå surt me den bestyckningen tycker jag..?
vad kan vara problemet? otäta nålmunstycken, fel flottör nivå, otät choke??

cylindrarna är rejält portade i insug, kanaler å utblås + det sitter Decker pipor på den..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har fortfarande ett problem !
Den surar på låga varv, men vid ca 4500rpm ryter den till som satan..
* Huvudmunstycke : 230
* Lågfart : 40
Jag tycker inte att den borde gå surt me den bestyckningen !
Vad kan vara problemet ?
otäta nålmunstycken, fel flottör nivå, otät choke ??
- - - - - -

Vrid ut luftskruvarna till Max 3,0 varv ut räknat ifrån botten läget starta och känn om den vaknar till liv längre ner i registret...

- - - - - - - - -

I och med att den tydligen är rejällt portad så brukar man få ganska kraftigt "Bak spottande" ut genom förgasarna, och det brukar kännas som att den surar på lägre varv.
Det hjälper då ibland att byta till en annan trottel med annan "trottelskärning".

- - - - - - - - - -





.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Har testat å skruva men utan resultat... men ja förstår nu att det har me portingen att göra.. kan du förklara lite bättre om trottelskärning? skulle det kunna funka bättre med flatside förgasare? bara en tanke..
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
- - - - - -

Vrid ut luftskruvarna till Max 3,0 varv ut räknat ifrån botten läget starta och känn om den vaknar till liv längre ner i registret...

- - - - - - - - -

I och med att den tydligen är rejällt portad så brukar man få ganska kraftigt "Bak spottande" ut genom förgasarna, och det brukar kännas som att den surar på lägre varv.
Det hjälper då ibland att byta till en annan trottel med annan "trottelskärning".

- - - - - - - - - -





.
Va ute å körde igår lite längre sträcka, det måste va nå som är rejält fel iaf.. eller va sägs om 10 liter milen:eek: (det är inte hål i tanken) fattar inte att det ens är möjligt..!

snälla nu vill ja ha tipps om vad som kan orsaka detta, nån som haft liknande problem kanske?

Henrik
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Prova gå ner i lågfartmunstycke. Du kan även prova sänka nålen. Gör en förändring i taget.
redan testat det..blir till å byta ut nålventiler, chokar + ställa in flottör nivån.. renovera soppa pumpen, byta cdi/tändbox..
drar den lika mycke soppa efter det tar ja med mig motorsågen far ner på sjön gör en vak å buttar ner skiten!!
 

johan_77

Ny medlem
29 mar 2007
2
0
1
Hej !
läste lite om en skoter som inte ville gå så bra... jag har samma fel på min yamaha 125 lc.. (mc) tar massor med bensin och blödrar och går dåligt. och när mandrar ut choken så rusar motorn och dör sedan efter nån sekund av bensinbrist... mycket märkligt !

jag har tagit lös powerspraymunstycket nu (sitter innnanför huvudmunstycket )
Det finns ju små hål i det som inte får vara igentäpta. går den inte i morgon så slänger jag i skiten i nån vak med..

//johan