Kom ihåg! Förarbevis.

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Liten påminnelse, kommer alla ihåg att förnya sina förarbevis.
Vad jag förstår lär kursen göras om, om inte papperna och betalning är gjord innan 31 dec?

Mvh Fredrik
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Bra att du påminner folk.=)
Går för övrigt rätt fort att få kortet. Tog nog bara nån vecka för mig iaf.
Jag har förstått det så jag också, vore ju jävla surt om man råkar ut för det:p
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Gäller det alla med förarbevis? Har inte hört något om förnyelse.. dock tog jag ju mitt förarbevis för 3-4år sen. Så det kanske inte gäller mig?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
vad jag har förstått så gäller de väl alla som inte får köra med sitt bilkort eftersom de har ju redan bild , övriga måste förnya sina :)
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
jag har ju tagit mitt skoter kort för 1,5 år sen, måste jag förnya mitt? hur gör man det isåfall? ska man ta ny bild eller? nu blev man lite nervös?

EDIT: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52248&page=4

då har jag ju det "nya"? jag har bild på mitt
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/snoskoter/

"Dags att byta ut gamla förarbevis
Ansökan om att byta ut gamla förarbevis för terrängskoter, tagna innan den 1 oktober 2009, måste vara inkomna till Transportstyrelsen senast den 31 december 2012."
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Enkelt sagt så behöver dom med bild på det inte byta ut det.
Samt att dom som kör på att dom tog körkortet innan 2000, och alltså aldrig tage nå speciellt terrängförarbevis inte behöver skicka in å byta nånting.(som dom ändå inte har)
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Ringde transportstyrelsen och frågade, verkar stämma som du säger Thimwikström. Har man foto på sitt förarbevis så beböver man inte förnya sa tjejen jag pratade med.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Enkelt sagt så behöver dom med bild på det inte byta ut det.
Samt att dom som kör på att dom tog körkortet innan 2000, och alltså aldrig tage nå speciellt terrängförarbevis inte behöver skicka in å byta nånting.(som dom ändå inte har)
Givetvis ska man förnya sitt förarbevis även om man får köra på sitt körkort!!!!!!!!!!!!!!
Jag lovar dig att man annars kommer att ångra sig i framtiden.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Givetvis ska man förnya sitt förarbevis även om man får köra på sitt körkort!!!!!!!!!!!!!!
Jag lovar dig att man annars kommer att ångra sig i framtiden.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja kan man det så får man väl göra det om man vill (tror jag). Men man måste inte.
Varför kommer man man ångra sig tänkte du? (OBS, säger inte emot, undrar bara vad du menar)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja kan man det så får man väl göra det om man vill (tror jag). Men man måste inte.
Varför kommer man man ångra sig tänkte du? (OBS, säger inte emot, undrar bara vad du menar)
Blir du av med ditt Bilkörkort och måste ta om det, så får du inte köra snöskoter med det nya.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jaja så ni tänkte ja =)

Men gäller det inte bara om du tappar det helt? Alltså om du tappar det ett år eller vad det är så du måste köra upp å skriva provet igen?
Gäller det även om du bara tappar det en månad?

Det är ju "bara" 150kr. Så det finns ju som ingen anledning att inte fixa det nya. Iom att det är bild på det så slipper man ju dra med sig bilkörkortet också. Räcker ju att man bara har med sig skoterkortet =)
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jaja så ni tänkte ja =)

Men gäller det inte bara om du tappar det helt? Alltså om du tappar det ett år eller vad det är så du måste köra upp å skriva provet igen?
Gäller det även om du bara tappar det en månad?

Det är ju "bara" 150kr. Så det finns ju som ingen anledning att inte fixa det nya. Iom att det är bild på det så slipper man ju dra med sig bilkörkortet också. Räcker ju att man bara har med sig skoterkortet =)
Gäller skoterkortet som giltig legitimation?