komfort nytro xtx viper xtx

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Är det stor skillnad på fjädringen och komforten på nytro xtx och viper xtx.
Vad är det för fördelar och nackdelar?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du måste nog provköra ordentligt själv.
Just fjädring, körställning och komfort är ju Nytrons kanske starkaste sida. Och så finns ju TTX...
Däremot får nog Vipern anses mer lättkörd särskilt i knixig terräng. Men MYCKET sämre kvalitet på allt utom motorn...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: Mr snow

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
tankarna är ju om viper är skönare att åka på än nytron
tänker på längre turer (30-40 mil) på skotern.då vill man ha all komfort man kan få.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nytron är ruskigt komfortabel om man bortser från det obefintliga vindskyddet...

Ergonomiskt och fjädringsmässigt är den riktigt bra. Beroende på dämperiet, men särskilt TTX ansågs av många vara det bästa som gjorts i det avseendet. Tänker du sidehilla i raviner finns det lämpligare maskiner men kombinationen komfort-prestanda-hållbarhet är Nytrons paradgren.

Sista årsmodellen Nytro är dessutom "färdig", till skillnad från första årsmodellen Viper...

Jag har gjort samma val och valde Nytron. Någon annan kanske väljer tvärtom men för mig är japansk kvalitet avgörande - jag kör också långturer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
sen om man kör med floatare så gäller de att hålla dom i skick också. man får renovera dom efter ca 300-400 mil om man bombar hårt på leden också. Många som kört 600-700 mil utan att ens tänka på att renovera dämparna. själv kör ja mtx och har renoverat både i framvagnen och i boggien, så sjuk skillnad med fräscha stötdämpare.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kör man mycket långturer måste ju en Apex med servo vara helt underbar? Bortsett från att man har lite/väldigt omodern körställning då.
 
Reactions: Mr snow

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som sagt nytro ttx med väl inställda dämpare är ju en ren drömmaskin att ligga och tugga mil efter leden, dåligt inställda helt värdelös. tycker överlag att nytron har en bättre körställning enligt min egna åsikt..
 
Reactions: Mr snow

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade en förlängd RTX SE. Jag tyckte den var helt OK, speciellt om man körde fort. Den svalde guppen bra. Däremot sakta så kunde den vara jobbig. Sjukt svårt att justera dämparna bra. Ifjol renoverade jag dämparna på den i boggien då de var helt slut efter 1000 mil. Jag fick aldrig till någon helt perfekt inställning. Största problemet tyckte jag var att på hårt före så var den tungstyrd och benägen att kasta hit och dit. Jag renoverade hela framvagnen och då blev det bättre med kasten men lika tungstyrd. Jag hade då Yamahas MTX skidor så efter en massa läsande på nätet såg jag att många jänkare rekommenderade Pilot 6.9 skidor så då skaffade jag sånna och då blev den väl en aning bättre på led. Dock blev de sämre i lössnö som jag upplevde det då de var väldigt mjuka och ställde sig ofta rätt upp.

Jag har bara testat 2 viprar och den ena (141") testade jag hos en handlare en kort sväng i samma veva som jag skulle köpa nytron så jag kunde göra en direkt jämförelse. Vipern var betydligt mer lättkörd på led helt enkelt.

Den andra vipern var en 162" MTX LE och den körde jag kanske 10-15 mil med och även den var mer lättkörd än min nytro (framförallt styrningen var lättare). Den var ju dock betydligt längre som kanske gjorde den mer drulig och var väl inte helt optimal för led.

Nu har jag gått över till Summit T3 154" som passar min körning bättre. De är sämre på led än Nytron...

Det svåra med nytron är just att den blir framtung och tungstyrd. Är man OK med det så funkar den riktigt bra på led. Kan tänka mig att TTX är bästa alternativet för ledåkning.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kör man mycket långturer måste ju en Apex med servo vara helt underbar? Bortsett från att man har lite/väldigt omodern körställning då.
Det är ju verkligen ingen slump att de som åker LÅNGT på snöskoter ofta väljer Apex med servo... Och körställningen är på de nyare Apex riktigt bra, utan att vara crossmaskin (ingen står i sex timmar ändå).
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag hade en förlängd RTX SE. Jag tyckte den var helt OK, speciellt om man körde fort. Den svalde guppen bra. Däremot sakta så kunde den vara jobbig. Sjukt svårt att justera dämparna bra. Ifjol renoverade jag dämparna på den i boggien då de var helt slut efter 1000 mil. Jag fick aldrig till någon helt perfekt inställning. Största problemet tyckte jag var att på hårt före så var den tungstyrd och benägen att kasta hit och dit. Jag renoverade hela framvagnen och då blev det bättre med kasten men lika tungstyrd. Jag hade då Yamahas MTX skidor så efter en massa läsande på nätet såg jag att många jänkare rekommenderade Pilot 6.9 skidor så då skaffade jag sånna och då blev den väl en aning bättre på led. Dock blev de sämre i lössnö som jag upplevde det då de var väldigt mjuka och ställde sig ofta rätt upp.

Jag har bara testat 2 viprar och den ena (141") testade jag hos en handlare en kort sväng i samma veva som jag skulle köpa nytron så jag kunde göra en direkt jämförelse. Vipern var betydligt mer lättkörd på led helt enkelt.

Den andra vipern var en 162" MTX LE och den körde jag kanske 10-15 mil med och även den var mer lättkörd än min nytro (framförallt styrningen var lättare). Den var ju dock betydligt längre som kanske gjorde den mer drulig och var väl inte helt optimal för led.

Nu har jag gått över till Summit T3 154" som passar min körning bättre. De är sämre på led än Nytron...

Det svåra med nytron är just att den blir framtung och tungstyrd. Är man OK med det så funkar den riktigt bra på led. Kan tänka mig att TTX är bästa alternativet för ledåkning.
Ja styrningen är en grej med Nytron. Har man Float är det ju rätt enkelt att justera skidtrycket och rätt inställd är det en annan skoter även med MTX-skidorna. Men tusan vad tung den är med hårt skidtryck, man får ont i axlarna...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag la sjukt mycket tid på att justera dämparna med små justeringar åt gången och ibland blev det ok och vips blev det väderomslag så var det helt åt helvete och just axlarna tog stryk på mig.

Apex har jag testat en par gånger men inte fastnat för. Det är lite som att sitta på en "gammal" skoter. Men den var lättkörd.

Vi tog en liten sväng i fjol på 22 mil och det gick bättre än förväntat. Sambon körde i samma tempo med summiten vilket kanske var mer imponerande på något vis.
 
Reactions: Mr snow

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag rekommenderar Nytro TTX. Man måste ta sig tid att vara noga med att ställa in dämparna och då är den en dröm att köra. Kör själv i raskt tempo efter lederna och inställda rätt så är det bara att gasa på helt enkelt. Fick börja med att ställa på förspänningen något på centerdämparen, för den blev alldeles för tungstyrd annars.
Renoverade framdämparna efter ungefär 250 mil, men det hade inte behövts enligt firman som servade.
 

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Nytro med Öhlins runt om är fint som snus. Dock MÅSTE man justera in dem efter sin åkstil / vikt
 
Reactions: Mr snow