Vad en kompressionsprovare visar beror ju på rätt många olika saker.
Hur snabbt man drog runt motorn när provet gjordes, om motorn var varm eller kall, i vilket läge gasspjället stod osv.
En sak till är att kompressionsförhållandet ofta blir lägre vid provet än under normal drift eftersom man skruvar ur tändstiftet och sen håller kompressionsprovarens gummikon mot överkanten på tändstiftshålet. Tändstiftshålets volym kommer ju att läggas till kompressionsrummets volym.
En sån kompressionsprovare ger alltid lägre mätvärden än en som har en gängad nippel med samma längd som tändstiftets gänga.
Om kompressionsprovarens backventil sitter längst ner i gummikonen/nippeln kommer den också att visa ett högre tryck än om backventilen sitter en bit upp i slangen.
Slutsats:
Även om manometrarna visar rätt i två olika kompressionsprovare så är det ingen idé att jämföra mätvärden mellan dem ändå, om man inte vet hur provarna är konstruerade.
Om man ska jämföra kompressionstryck mellan två olika motorer så ska man använda identiskt likadana kompressionsprovare och låta samma person göra provet.
Det är ganska intressant att skotertillverkarna aldrig anger några kompressionstryck i sina verkstadshandböcker.