Komptest Enduro 600

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Tja!

Har nyss köpt en Enduro 04 som har gått 550 mil enligt mätaren. Hade ingen kompmätare tillgänglig vid köpet. Kollade den idag och den låg på 8 på cylindern närmast variatorn och 9 på andra.
Tycker de låter lite lågt och ojämnt. Vad säger ni, är de rimligt för en skoter som gått 550 mil? Dags för kolvbyte?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Höll du full gas och drog för kung och fosterland 4-5 ggr?

Får du samma värde igen kan du spilla ner en tesked eller två 2-taktsolja i loppet. stiger kompet markant så är ringarna slut.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag vill minnas att enduro -01, som jag komptestade innan köpet, höll 10kg i båda cylindrarna när vi provade med varm motor.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Höll full gas och drog som bara den! Får prova det där med oljan. Jo 10 kg känns det som att den bör ligga på. Hur många mil hade skotern gått då Lynxi?
Vad tror ni om milen, är det normalt att tex ringarna ger upp efter 550? Beror ju så klart på hur de andra har kört.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Höll full gas och drog som bara den! Får prova det där med oljan. Jo 10 kg känns det som att den bör ligga på. Hur många mil hade skotern gått då Lynxi?
Vad tror ni om milen, är det normalt att tex ringarna ger upp efter 550? Beror ju så klart på hur de andra har kört.
Ja jag höll full gas o drog 5-6 ggr.
Minns inte om jag tog bort bägge tändstiften innan jag anslöt kompmätaren. Det blir ju lättare att dra i snöret då.
Skotern har rullat 1000 mil men kolvarna var bytta kring 100 mil före testet. Förmodligen honade cylindrar åxå.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bägge stiften ska bort och det är viktigt att kolla med olja i loppet för då ska du ha "perfekt" komp och då får du även veta hur exakt din mätare är.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Bägge stiften ska bort och det är viktigt att kolla med olja i loppet för då ska du ha "perfekt" komp och då får du även veta hur exakt din mätare är.
Visste inte att bägge stiften ska bort, tänkte att "kompen försvann" ut där då. Har en biltema mätare så exaktheten är diskutabel :)
Men nu skilde de ju även 1 kg. Var går toleransen för differansen?
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Sådär, gjorde ett nytt komptest idag. PTO cylindern hade 8,9 kg och 9,8 efter olja hällts ner. Den andra cylindern hade 9,4 och 10 med olja. Låter väl som hyfsade siffror?
Kollade timräknaren som står på 53 h. Detta kan ju omöjligt stämma. Ska inte timmarna sparas oavsett om mätaren kopplas ut eller byts ut eller är det inte så på denna?