Konkret köpefråga på denna Yamaha Venture MP

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Hej
Jag funderar på att köpa min första privata skoter o har dessa tankar:
Jag (195 cm lång) o frun på skotern, vi kommer inte att dra pulka och kommer i princip bara åka på led för att leta solsken o fiska.
Jag har kört mycket skoter i mitt arbete tidigare och har sedan dess varit urless 2-taktsoset, skrammel, slammer, obefintlig komfort och allt skruvande med soppa rinnandes över kalla händer.
Men det är många år sedan så nu nu när 4-takeriet finns och schyssta framvagnar så känns det lite mer attraktivt igen. Vad tror ni om denna maskin, avseende prissättning, modell, komfort, kvalitet underhåll, kompressionsprov, etc:

https://www.blocket.se/jamtland/Yamaha_Venture_MP_65778040.htm?ca=3&w=1

Gått som "safari-skoter" i Åre med guide.

Mvh
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Har en kompis som kör en sån där och han klagar över att eftersom avgasröret sitter i tunneln så rinner det mycke vatten ner i boggien som fryser och han var lite missnöjd med verktygens placering.

Sedan är den lite tung och klumpig om man är utanför leden så om man kör fast kan man få jobba lite. Men den går ändå skapligt utanför leden och på led går den bra.

Så överlag är han nöjd med den vad jag förstår.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Ja, jag har läst om igenisad tunnel men vet inte om det är åtgärdat genom åren av Yamaha eller om det är samma problem på en 2014? Några kända svagheter man bör kolla upp?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Pratade tidigare i veckan med en granne kring detta med skoter, en bekant till honom driver någon uthyrningsfirma med guidad körning. Företaget hade Venture MP fram till senaste säsongen, dessa är nu utbytta p.g.a att de som hyr och kör ofta är oerfarna och skotrarna var för svårkörda för dem så fort det inte var packad led. Driftsäkerheten däremot var han som driver företaget nöjd med.

Men styrningen är väl annars en svag punkt som ofta är glapp vad jag förstår.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Återkoppling.
Det blev affär på en Venture MP. Nu är det bara att hoppas att det är en schysst ledskoter.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Återkoppling.
Det blev affär på en Venture MP. Nu är det bara att hoppas att det är en schysst ledskoter.
Den går kanonfint efter led, går betydligt fortare än det känns som regel ...:evil:
Kan kännas lite tippig eftersom den är så hög.

Hade en sån där och nedisningen är ett elände, egentligen bör man ha varmgarage. Se till att rensa bandtunneln NOGA efter varje körning. Det tinar efter och snökokor ramlar ner och mattan fryser fast i bandtunneln. Sålde min i rena ilskan direkt efter en sån episod, men det var mest för att det inte var rätt skoter för mig! Blir säkert kanon för dig och hon på bönpallen. :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Ja, jag har läst om igenisad tunnel men vet inte om det är åtgärdat genom åren av Yamaha eller om det är samma problem på en 2014? Några kända svagheter man bör kolla upp?
Jo just det, typfel är bl a bussningarna i framvagnen och slidesen som slits väldigt snabbt av någon anledning. Elmekaniska backen kan trilskas på tidiga årsmodeller. Finns nåt ombyggnadskit för tunneln men om det hjälper eller är värt pengarna vet jag inte.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Tack. Låter fint att den går bra efter led då det är det primära för oss. :) Tanken är också att frun ska bli trygg med maskinen så hon o hennes syrra kan ge sig ut på varsin medans jag roar mig i skidbacken o after-skin.
Är det taskig kylning som gör att slidsen går av så snabbt? Isrivare, kan det vara lösning eller slits ändå?
Backväxeln ska vara fixat från 2010.
Jag har kollat på ombyggnadskittet för avgasrör men är inte säker på vilken skillnad det gör. Vissa säger att det gör stor skillnad och visst, är det avgaser som "stannar kvar" i tunneln o värmer, så förstår jag att en förlängning gör nytta, men förlängningsröret blir ju också varmt...
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Yamaha säljer slides som jag tror heter nått med "dupont" som ska hålla betydligt längre. Så kolla med din Yamaha handlare om va det kostar med ett par sånna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Många tror att det bara är att köra och strunta i isrivare om man har DuPont slides. De är mycket hårdare än vanliga men finns det ingen kylning så finns det ingen kylning... självklart kan de smälta även om de är mycket bättre än vanliga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Kör du med dupontslides så måste du ha en fullskonad matta. Så skoning på var tredje lucka fungerar inte.
Varför? Ska inte DuPont-slidsen vara hårdare o därför ge mindre friktion? Det är nått jag som första skoter-ägare inte hajjar nu... :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jo, den ger mindre friktion när den går mot plåtskoningarna på mattan, men inte mot gummi vid de luckorna utan skoning. Så så länge du inte har fullskonat, köp inte dupont.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Ah! Då e jag med. Tackar
Nu ska jag lära mig framöver hur man underhåller boggiehjul/ser att de bör bytas, hur man ser om slidsen är slitna, vad o hur man servar allt annat, med mera med mera med mera. :heh:
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Ah! Då e jag med. Tackar
Nu ska jag lära mig framöver hur man underhåller boggiehjul/ser att de bör bytas, hur man ser om slidsen är slitna, vad o hur man servar allt annat, med mera med mera med mera. :heh:
Kolla lagrena i boggiehjulen så att de rullar lätt, utan glapp och utan att hugga när du roterar hjulen. Kolla så att inte slitbanan på boggiehjulen har släppt. Slidsen brukar ha en liten ingjuten linje som är markering för slitgränsen. Brukar även stå i instruktionsboken vilket det minsta måttet är för slidsen.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tack. Låter fint att den går bra efter led då det är det primära för oss. :) Tanken är också att frun ska bli trygg med maskinen så hon o hennes syrra kan ge sig ut på varsin medans jag roar mig i skidbacken o after-skin.
Är det taskig kylning som gör att slidsen går av så snabbt? Isrivare, kan det vara lösning eller slits ändå?
Backväxeln ska vara fixat från 2010.
Jag har kollat på ombyggnadskittet för avgasrör men är inte säker på vilken skillnad det gör. Vissa säger att det gör stor skillnad och visst, är det avgaser som "stannar kvar" i tunneln o värmer, så förstår jag att en förlängning gör nytta, men förlängningsröret blir ju också varmt...
http://www.ty4stroke.com/threads/venture-lite-tunnel-icing.80894/