Konserveringsolja

Figge007

Medlem
26 jan 2012
46
0
1
En snabb fråga: Hur mkt konservingsolja (XPS Konservingsolja) ska man ha i när man "sommarvilar" en Ski-doo 600 e-tec -09? Kan inte få fram någon rek.mängd. Någon som kan hjälpa en vilsen själ;)
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Inget, den konserverar sig själv. Läs i handboken.
Enligt handboken ska man faktiskt hälla i någon form av rengörningsmedel i tanken tillsammans med bensinen och sedan starta upp motorn så att den pumpar i sig det, sedan efter det ska man köra konserverings läget.
Har dock inte gjort detta själv, jag antar att det ska rengöra spridarna innan säsongs förvaringen.
Men i vilken koncentration man ska blanda ut det med vet jag ej, borde ju stå på flaskan.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Till Hösten kommer det komma några trådar med- "hjälp har konsverat tanken vad göra nu", Nä jag lägger då aldrig ner några konserveringsolja i tanken jag varmkör bara några gånger på sommaren, så ofta jag hinner,

Varför konservera redan? är ju ännu före :eyebrows:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
jag häller i bränslestabilisator i tanken. soppan idag är kass och om den får stå några månader så blir den ännu sämre.

alternativet är att förvara tanken full och när säsongen börjar så slangar man ut soppan och häller i bilen.