Konstig SRV

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har en SRV 540 -85 som jag har två frågor om.

Trycker jag full gas när den går på tomgång så dör den bara av och stannar helt om man fortsätter att hålla gasen intryckt.
Om man däremot gasar försiktigt så går det bra, likaså går den bra när man kör.
Tomgången ligger runt 2500rpm och om man sänker den så blir fenomenet ännu värre, under 2000rpm går den helt värdelöst.

Det andra problemet vet jag inte vad det är som orsakar men konstigt är det.
När jag drar iväg börjar skotern vibrera vid ca. 50-60km/h och det blir bara värre och värre när hastigheten ökar.
Släpper man gasen så "motorbromsar" den kraftigt ett tag tills det känns som att något "släpper".
Och sedan går den helt mjukt, även om man gasar på igen.
Det är också det att när man är i "vibrations-stadiet" så känns den riktigt vass och drar iväg mycket bättre när man gasar än om man fått det (vad det nu är) att släppa även om hastigheten är den samma.
Det känns som att det är något med variatorn, ungefär som att den inte växlar ut som den ska.

Är det någon som känner ingen symtomen så vore det sjysst om ni kunde höra av er!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
trubbel

jag tror du måste renovera/ombestycka förgasaren. Låter som den går hemskt snålt.. sen det där att den vibrerar konstigt kan bero på att du måste schimsa om variatorn eller så är det nåt fel på drivaxel/ för sträckt eller för slak matta
bara spekulationer, men testa!

mvh Lars
 

ridern

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Kolla detta...

Att den går lite konstigt kan bero på att luftnålen som sitter uppe på förgasaren har fått en liten "midja" och därmed blir nästan funktionsduglig. Ta loss luftskruven och kolla den men håll koll på hur många varv som ska skruvas. Det står i instruktionsboken annars.

Vibrationera kan bero på det som Lars beskrev men det kan även bero på att variatorn har gett upp, det sitter en cometvariator på den och de brukar gå väldigt varma för att de är så inbyggda och därmed slits fort. Och då blir funktionen altså väldigt dålig...

//Rickard
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Tack!

Tack för svaret, jag ska ta och kolla upp luftsruven nu i helgen.
Orsaken till vibrationerna har jag hittat och fixat, det var mycket riktigt variatorn som pajjat.
En bussning hade lossnat och gjorde att skivan ställde sig snett när den varierarde ut...
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Kolla

Du jag tycker mer det låter som om du läckage vid insuget nånstans ang din fråga nr1!
Kolla gummit samt packningen mot cylindern...

fråga 2:
Man kan få exact samma fenomen om variatorremmen ä kass åxå...

 

Mr SrV

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Jag skulle rekomendera att du skruvar ut lågfarts munstycket(skruven) ett kvarts varv och testa.... 1/4 varv till osv. Om den är strypt för mycket storknar den vid fullgas från tomgång.