Konstig tomgång zr 700

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Har nyligen blivit ägare till en zr 700 -00. Är en aning misstänksam mot tomgången på motorn. Det är så att just när man kört så ligger tomgången på ca 4000 varv, och först efter en stund (kanske 5 s) går tomgången ner till 1000. Har nån av er något liknande fenomen och vad kan det bero på? Om skotern är riktigt varmkörd så avgaständer den också på tomgång.
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
hej artic har en liten manik kallad varvtalsreglä tror jag det hette den tar ner motorn i varm så den soar bensin och inte sliter så mycket på delarna men när den gjör avgasknallar så back tänder den så om jag var du skulle jag titta uppp tändningen på din zr och lycka till med den skriv om det fortsätter med problemen då svarar jag mer:)
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
eller åsså e de inte svårare än att ställa in på tomgångsskruvarna om man har tur!?!?!??!
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Ja det finns en del saker som jag inte har provat än. Har beställt en rephandbok så jag ska se vad den säger om vilka mätvärden som tändspole och dylikt ska ha. Den tar väldigt mycket soppa så något galet tror jag det är.

Verkar ändå som att TM-40 gasare inte har så bra tomgång;
http://www.knracing.se/tpi_vip.htm
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Har renoverat viktarmarna och bytt till lite tyngre vikter och nu går den som ett skott! Har mätt upp tändspole, TPS, tändhatt och bytt tändstift och det verkar schysst.

Men jag har iaf kommit fram till att den går för fett på lågfart. Lågfartsmunstycket som sitter är storlek 30 och original ska det vara 40. Det gör mig lite förbryllad. Den borde ju gå väldigt snålt med 30 då.

Åt vilket håll är det man ska skruva på luftskruven för att minska på bränslet. Är det utåt som på VM förgasare? Och hur många varv kan man skruva ut dom som mest?