Konstigt variator beteende F7 -05

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder så tycker jag att det känns som ett klart variatorfel på F7:an.
Var och körde lite på en sjö här om dagen och konstaterade att den inte går något som jag vill i variatorerna och undrar om någon har en susning vad det kan va, som den är nu toppar den ca 120 (på mätaren) och varvar då inte mer än 7600-7700 max.
Tycker att detta låter lite lite både i hastighet och varv? En bekant misstänkte sekundärvariatorn att den lägger på rem för lätt, låter ju lite rimligt så har spännt fjädern i sekundären och lyckats få den att hålla längre (ca8000) vid fullgas drag. Men grejjen är den att jag får fortfarande samma slutvarv på sjön... någon som vet vad som skulle kunna orsaka detta fenomen?
Båda variatorerna har varit isär och kollade även blivit bytt diverse rullar och bussningar. Har börjat att fundera på om ett variatorkit skulle kunna hjälpa? Vilket isåfall?
Får ursäkta för långt insägg men svårt att förklara och många frågor.

Mvh Stefan.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Kolla vikterna i primärvariatorn tipsar jag på.
Mina vikter var riktigt dåliga förut i min och då vart den riktgit orklös och ville inte varva ur.
Bytte hela korset i variatorn plus nya vikter då.
Köpte Daltons justerbara vikter och vart kalasnöjd.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Får ta och plocka isär primären ett varv och kolla då, hur ser vikterna ut om dom är "dåliga" :)
Hade av sekundären jämt för någon dag sen och lossade fjädern å drog den ut och in utan några som helt glapp eller rackel (variatorn har gått 1,5 säsång typ sen helrenovering av sekundären pga just lagringen sa upp sig)

Mvh Stefan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
varven är de väll inget större fel på , 7700 är mera rätt på en std än om den klipper 8000 på en gång , i vilket före gick den 120 km/h ?
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej tyckte varvet kändes lite lågt men får väll tillägga att jag inte provkört någon annan F7, så vet inte riktigt hur den ska bete sej. vid körningen på sjön var det packade skoterspår med någon enstaka cm nysnö på.