kontroll av oljepumps-inställning assault 800 -12

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
hej enligt förra ägaren sa han att" verkstan sa att dom ställer upp dom på alla maskiner" men han lät inte för säker och jag tycker den tar väldigt lite olja så jag tänkte kolla hur den är inställd.


då är frågan hur ska jag veta vilka varv skruven ska ligga på? vet någon hur många varv den ska skruvas ur om man t.ex skruvar in den max först?
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag tror inte det går att dra slutsatser på det sättet. Jag tror det är den hårda vägen som gäller, spänn viren ett eller ett par varv och mät sedan förbrukningen, gör om proceduren om du inte blir nöjd.

Jag tänkte mäta min förbrukning så här: Se till att det finns plats för en liter olja i oljetanken. Sätt på en tapebit vid oljenivån. Fyll på en liter olja. Håll sedan koll på hur många liter bensin skotern dragit tills oljenivån är nere vid tapebiten igen. 50 liter soppa ger 2% om det är riktmärket.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag tankade fullt, både olja och soppa upp i locket. en tankade och och när jag fyllde olja tog jag en dl mått som jag slog oljan i först. i 5 liter soppa ska det i drygt 2 dl olja