Koppla bort gashäng brytaren

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
hej vilken färg har kabeln till gashäng brytaren på styret?
Och ska den klippas eller byglas har inte till gång till elshemat:tsk:
Maskinen är en crossfire 1000 sno pro 2009
 
E

eMe181

fett onödigt säger jag att ta bort den för att den ''kommer'' börja rackla....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
känns ju säkrare att veta att den verkligen bryter, som med nödlinan. tycker själv att det känns lite osäkert med gashängsbrytare.

och om du faller av på hårt underlag och kanske i en backe så stannar skotern betydligt mycket snabbare än att den ska stå på tomgång(det här exemplet är bara för att ramla av och inte ha gas häng)
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
På min gammla cf 700 så fick jag lova att öppna upp och rengöra minst 1 gång per vinter för att den inte skulle misstända å jäklas hela tiden. Inför sista säsongen blev jag less så tog jag bort kopparblecket som sitter däri och vips så gick den som en klocka och bränsleförbrukningen sänktes med ca 2dl.

Och nu har min Hcr börjat mucka med denna brytare. Bara gått 130 mil ändå... Tror den försvinner rätt snart. Har "stopplinan" på den vilket är att rekommendera om man ska plocka bort den brytaren. Inte så kul att skicka skotern i full pelle in i någon annan eller genom ladugårdsdörren *host host*.
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Hjulboggi var ute på lite fri åkning. och när man som minst behövde det så dog eländet. vårt 15 min skotande innan man kom lös.
så nu vilja jag ta bort den. för så man slipper körafast/bli stående. för ett sådant sköt fel. och det är en bra grej om man kunde lita på den.kommer att ersätta den med säk snöre.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag krossade min kompis fot pga bortkopplad gashängbrytare. Tröck in hans fot i fotholken med skidan... Själv föll jag av några meter före, men skotern hann få upp så pass hög fart pga att livlinan inte drogs ut förrän det var för sent.

What Hjulboggi said. Laga felet...
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Insåg nu vad som kan vara problemet på min skoter. Gasvajern går/gick lite trögare sista biten innan tomgångsläget. Så har smörjt och haft mig så den går lätt hela vägen. Skulle kunna tro det var det som var felet. Så ett tips till alla som får problem med den är att kolla upp så inte gasvajern går tungt.

På crossfiren ja hade så hade ett kopparbleck nötts sönder. Och fick ej tag i något nytt varpå jag kopplade bort och monterade nödlina. Fixade dock till den innan jag sålde den så ingen får någon otrevlig överraskning för att någon kopplat bort och "glömt" berätta vid affären.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Brukar inte bli så bra när man smort! Dom flesta smörjmedel fryser!
En gaswire mår bäst av att vara torr, dvs ingenting fuktigt på.
Om den kärvar beror det oftast på att det kommit in smuts eller rost( pga fukt)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jo jag vet ju det. Men testade att smörja för att konstatera att det var vajern som var problemet. Så blir att sätta dit en ny så slipper man fundera över gasvajern. För har man väl fått in skrot i den så brukar den ju aldrig bli riktigt 100 igen.
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Hur är det tänkt att brytaren egentligen ska fungera? Sitter den på -03 F7? Tror inte den fungerar på min om jag har en...
Men jag har monterat en nödlina på min.
 

urban fusion

Medlem
4 jan 2011
18
0
1
Min förlorade gnistan idag och den kommer tillbaka när man ruckar på gasen. Men hur riktigt ska det fungera med kontakterna??? den som sitter inne (vid sprinten) ska den vara intryckt när, den man ser, är ute????
vore tacksam för svar
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Gashängsbrytaren är en microbrytare som inte har något att göra med stoppknappen.

Gasskeden är fäst i ett hål som är "ovalt" (glappar) och samtidigt som du gasar, så trycker du samtigt gasskeden ( glappet) emot gasskedsfästet, och där inne sitter det en liten brytare. Om den brytaren INTE trycks in, så tappar du gnistan om du försöker gasa.

Lite luddigt, men svårt att förklara
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
man kan testa det genom att hålla gasskeden åt höger vid infästningen (där skruven går genom som håller gasskeden) och gasa samtidigt.

ni ser hur jag menar när ni sår och tittar på hur det rör sig när ni gasar