Koppla in backljus på varningsblinkers

shauhansson

Välkänd medlem
28 aug 2013
147
0
16
Falun
www.facebook.com
Tjenare! vill koppla in backljus på släpvagnen och funderar på att gå genom varningsblinkersen för att starta / stänga av dem, läst lite om att koppla in reläer så man kan starta det så jag tog en funderare och kom fram till detta! Är jag helt ute och cyklar eller ser det hyffsat ut? det ska kunna användas på fler bilar, så att dra en kabel från bilens backljus är ingen alternativ :)

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Då får du alltså blinkande backstrålkastare när du har varningsblinkern igång.
Och så behövs, med ditt schema, en ständig 12 V tillgänglig på släpvagnen.

En bättre lösning är att ta matning till backstrålkastaren från pinne 54g (kallas ibland 52) i släpvagnskontakten, som vanligtvis inte används. På en del bilar kan den vara inkopplad till dimbakljus eller ständig matning för laddning av husvagnsbatteri men det är sällsynt. Det är ju lätt gjort att sätta upp en strömbrytare på vagnen för att kunna släcka backstrålkastaren om man drar vagnen med en olämplig bil (det borde man egentligen göra även på vagnar som använder 54g för dimbakljus).

Tänk på att en del bilar har en ganska klen backljuskontakt, som inte tål mer än bilens egen backstrålkastare. Det kan vara bra att sätta dit ett mellanrelä för att mata släpvagnens backstrålkastare.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har du dimbakljus så ta det därifrån med ett vanligt x-ljus relä som du har på bilden. jag fick ta styrström från backljuset då inte mitt dimbakljus fungerade på den bilen, och koppla det på 54g som torbjorn sa. det är enklast att göra så
 

shauhansson

Välkänd medlem
28 aug 2013
147
0
16
Falun
www.facebook.com
Okeej! Hade mer tänkt att starta det med en kort blink och sedan stänga av med en till blink. som sagt, inte alla bilar som har fördraget dim/back ljus på (reserven) i kontakten! Så då funkar det inte med alla bilar
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ett vanligt relä är ju bara draget så länge det har styrström till sig. Det ligger inte kvar och håller om det bara får en strömimpuls.

inte alla bilar som har fördraget dim/back ljus på (reserven) i kontakten! Så då funkar det inte med alla bilar
Nej kanske inte, men det finns i så fall ett oanvänt stift. Dra en kabel från backljuset på bilen till det stiftet så har du ju funktionen du vill ha, utan en massa krångel.
Men tänk som sagt på att du inte belastar för mycket, typ stark halogenlampa.
Köp nån mindre ledlampa så är det bara att koppla rakt på utan mellanrelän.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
I regel så är det 7 ledare i kabeln på vagn så det finns redan
En eller två ledare över för backlyse.
Alternativt koppla in dig på ordinarie lyse och köp en winchfjärrkontroll från Biltema
Och aktivera via fjärrkontroll för 400 spänn