koppla in choke till fomrula 500!

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Tjena, hur fan kopplar man in en choke till en formula 500? inte pillat med något sånt förut, den har ju bara primer nu:)
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
primer e ju klockrent på 500, pumpa ett par gånger, starta å nån pump till under första minuterna.
saknar den motorn.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
lika på min formula 500,ingen choke.verkar som att ski-doo valt att bara ha primer på rätt många modeller.
men skulle primer vara så mycket bättre då?
jag menar,man har ju choke i dag. visst, man kan eftermontera primer,men grannens lynx med choke tycker jag är behändigare vid kallstart,än att stå och småpumpa hela tiden tills motorn behagar gå själv på tomgång.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
lika på min formula 500,ingen choke.verkar som att ski-doo valt att bara ha primer på rätt många modeller.
men skulle primer vara så mycket bättre då?
jag menar,man har ju choke i dag. visst, man kan eftermontera primer,men grannens lynx med choke tycker jag är behändigare vid kallstart,än att stå och småpumpa hela tiden tills motorn behagar gå själv på tomgång.
Där har du rätt!, Choke är mycket lättare då man bara måste dra upp och sätta ner en knapp, för en okunnig är primer väldigt svårt.
 

aka__

Medlem
17 jan 2007
40
0
1
Haparanda
Skulle vara häftigare med motorvärmare :D

Köp en burk startgas, ta bort tändstiftet å spruta på.
Sen är det bara å dra så går den igång fastän den är kall...

Primer är bra om den är segstartad, men när det är kallt så kan tålamodet göra så man tillslut har dränkt stiften i bensin.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
ja nu är min snömoppe inte direkt svårstartad, utan den startar direkt.
kruxet är mer att hålla den vid liv tills den hittar sitt tomgångsvarv.
och att sen prima lagom så den inte surar igen,blev rätt många ur och i med stiften till man fick in snitsen på primeningen.
men m-värmare tål och fundera på.bra tanke där.