Koppla in nödstopplina nyare Polaris

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har satt mina på detta stället:


Dock är plastkilen som själva nödlinan sitter i inte den bästa, min fick en spricka när jag ramlade av skotern i helgen. Men jag tänkte ta fram en i metall som ska tåla kyla och skoterkörning bättre.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Ah, uppfattade inte att det var ett fäste för ett rör, trodde bara det var en platta med skruvhål. Då blev det ju väldigt mycket enklare/fler möjligheter. Thanks :)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Har sett en liknande som jänkarna kör med och den kallar dom den bästa nödstoppen som finns , då är den plastkilen en sån sprint i metall som man brukar ha för att låsa draget på skotern med , fast i mycket mindre format .
Ska se om jag hittar igen den .




Har satt mina på detta stället:


Dock är plastkilen som själva nödlinan sitter i inte den bästa, min fick en spricka när jag ramlade av skotern i helgen. Men jag tänkte ta fram en i metall som ska tåla kyla och skoterkörning bättre.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Har satt mina på detta stället:


Dock är plastkilen som själva nödlinan sitter i inte den bästa, min fick en spricka när jag ramlade av skotern i helgen. Men jag tänkte ta fram en i metall som ska tåla kyla och skoterkörning bättre.
Känns som att det är lätt hänt att "sprinten" bryts sönder om man skulle råka flyga över styret?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Flyger du ofta över styret?
Nä, det sa jag inte. Men det är lätt hänt att man åker över styret om man ligger på skrå och det helt plötsligt tar stopp i en krokig jävla fjällbjörk som ligger nedbäddad under snön. Det har man råkat ut för både en och två gånger.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Är man orolig att den inte ska lösa ut om/när man flyger över styret så är det väl ingen konst att montera dödaren vågrätt? Längre ner på styret alltså... :)
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Men vart är det ni kopplar in piratbrytarna?

Alltså om man inte köper polaris egen så passar ju inte kontakten.. Klipper ni bort kontakterna och skarvar ihop kablarna? Eller skarvar ni in brytaren någon annanstans? Typ kabeln från nödstoppen på styret?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Räcker om man klämmer dit 2st flatstift på sladdarna och kopplar in på originalkontakten, man behöver inte klippa eller skarva något från original kabelstammen.
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Ah fan va bra!

Köper helst och oftast originaldelar då jag tror att man får vad man betalar för... Men 500 spänn mer på en jävla brytare har jag så svårt att motivera...