korta stötdämpare för smalare framvagn Iqr med z-broz 36" a-armar

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Är det någon som kortat stången på sina dämpare?
Funderar på att göra det på mina IQR dämpare då det finns utrymme för det både i slaglängd och längden på fjädern då det går att skruva upp justeringen helt.
Ska korta stången 38mm isf.
 
Last edited:

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Kramforsligan
200% sevice där :)
Har bara fått riktpris 1000-1500 styck
Billigt som fan :)
Har inte fått 100% på att de kunde få fram kortade.
Men annars svarvar jag och gängar om de nya.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Det fungerar med max15mm annars är det bortkastat.
Tänkte testa detta så slipper man köpa nya dämpare för 10-15000kr :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Tappar du inte lite väl mycket slaglängd på dämparen om du bara kortar/shimsar stången?
Kollade på mina assault dämpare när jag skulle montera 37" framvagnen på min, men för att man skulle få full dämpningsväg så måste man också kapa ner själva dämparkroppen, så jag bytte in assault dämparna mot nya pro rmk dämpare med behållare, blev enklast så :) Assault och iqr dämparna är ju nästan lika långa iqr är väll 466mm om jag inte minns helt fel och assault är 470mm
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Man förlorar precis lika mycket slaglängd med kortare stång som med distanser, blir ju samma sak! Om man däremot kortar kroppen blir det ju rätt men vem ids det...
Har lagt in 25mm i float dämpare på Kissen men mer än så då tror jag inte det blir bra, känner tendenser till att slaglängden är kort då man får ha lite lägre lufttryck nu för att den inte ska studsa när det fjädrar lite.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Cc måttet är 457 mm Iqr när jag mätte dämparna.
Tänkte testa detta då jag inte är sugen på att lägga ut 15000kr på nya bra dämpare nu i vinter.
Var inne på att köpa PRO Rmk dämpare nu men allt kostar ju :)
Och dämparna jag har är ju nästan nya :)
Fjädringsvägen bör ju räcka bra ändå :)
Detta kostar bara 3000kr så det blir ju billigt .
Måste ut med en jävla massa pengar ändå :)
Har satt ihop en dämpare nu då jag kapade och gängade stången på jag hade hemma och det blev bra som fan.
Nu är de 415mm cc mått .
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Vet du om drivaxeln från en Rmk 900 2005 passar 2012 Iqr?
Tappar du inte lite väl mycket slaglängd på dämparen om du bara kortar/shimsar stången?
Kollade på mina assault dämpare när jag skulle montera 37" framvagnen på min, men för att man skulle få full dämpningsväg så måste man också kapa ner själva dämparkroppen, så jag bytte in assault dämparna mot nya pro rmk dämpare med behållare, blev enklast så :) Assault och iqr dämparna är ju nästan lika långa iqr är väll 466mm om jag inte minns helt fel och assault är 470mm