kuggar kedjan över om den är dålig+

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
kuggar kedjan över om den är för dålig?och hur ser jag att kedjan är slut eller ett drev?
hur hårt ska man spänna kedjan? jag undrar för det låter som att den kuggar över.
tacksam för svar.
 
J

Jäst

RE: kuggar kedjan över om den är då

dra in spännskruven för hand tills den bottnar, släpp sedan ca ett halvt varv.

Byt olja nån gång oxå
 

olle

Välkänd medlem
1 jan 2000
117
0
6
RE: kuggar kedjan över om den är då

Kedjan ska man byta efter ca 600 mil, och det är inte troligt att det är kedjan som rappar, utan du kanske inte har sträckt mattan ordentligt.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: kuggar kedjan över om den är då

Ett lager säger du.var sitter det? är det dyrt? är det svårt att byta? lät det som mattan gör när den är på sne? för så låter min typ
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: kuggar kedjan över om den är då

jo jag har sträckt på mattan
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: kuggar kedjan över om den är då

En del skotrar, t ex diverse Arctic har automatisk kedjespännare, där finns det alltså ingen ställskruv för kedjespänningen.

En kompis körde av en kedja nu i helgen (en tänkt långtur blev 500 m innan kedjan gick av). Som tur var blev det inga följdskador.
Men han hade haft överkuggningsproblem förut, som han trodde var att mattan kuggade över.

När man tittade närmare på den gamla kedjan såg man sprickor och brott i en hel del länkplåtar...så den kedjan syntes det nog på för länge sen att den inte var frisk.

Om alla plåtar är hela så är ett sätt att bedöma kedjans skick att lägga den plant på ett bord och dra ut respektive trycka ihop den för att se hur mycket glapp det är i länkarna. Man kan också kolla hur mycket det går att böja den i sidled. Jämför sen med en ny kedja av liknande typ.


 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: kuggar kedjan över om den är då

kedjan gick.. eller nått för en kompis till mig i helgen också.
går det att se på drevet om kedjan har kuggat över?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: kuggar kedjan över om den är då

Oftast är kedjehjulen ythärdade och mycket hårdare än kedjan. Om kedjan kuggar över så är det hakarna på kedjan som skadas i första hand, inte kedjehjulen.
Om något allvarligt har hänt i kedjehuset bör man i alla fall granska kedjehjulen noga för att vara säker på att det inte finns några skador på kuggarna. Kolla också att inte någon av axlarna har blivit krokig.

 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: kuggar kedjan över om den är då

vad är kedjehjulen? och hur kollar jag att inte axlarna blivit krokiga?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: kuggar kedjan över om den är då

Kedjehjul = drev, då :)

Ett sätt att kolla om axlarna är krokiga är att dra runt dem och se om kedjehjulen skevar (kastar).
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
RE: kuggar kedjan över om den är då

På tal om mitt haveri så var det drivaxeln som gått av. Kedjan och resten var hela.
1500 kostar en splitterny.