Kylarvatten m.m.

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Jan-04 kl 02:51 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 08-Jan-04 kl 02:50 PM (CET)]Hej! Har en Polaris xlt sks -95a.

Kylarvattnet blir aldrig varmt och jag undrar vad det kan vara. Termostat eller vattenpumpen?? Temp-Varningslampan har aldrig tänts.

Hur många mil törs man köra med separat oljetank innan det finns risk att pumpen lägger av? (min har gått drygt 500 mil)

Finns det nån oljeplugg för kedjehusoljan eller är det bara att ta bort kåpan. Nåt man ska tänka på vid byte??

Den blöddrar och går orent på låga varv, men vid lite gaspådrag så går den rent och fint och den är alltid lättstartad, det är en hel del småsprickor på insugsgummina men då skulle den väl gå riktigt kasst om det var hål?? Kan det vara dags för en förgasarinställning?


//Johan


 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Jan-04 kl 03:02 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 08-Jan-04 kl 02:59 PM (CET)]jag tror inte det finns nån termostat på XLTn, min tar också skitlänge på sig att bli varm. Om det skulle va nåt slags fel på vattenpumpen borde den bli för varm ganska fort..

det finns en plugg för kedjehus oljan men jag föreslår att du tar bort kåpan och drev o kedja o rengör ordentligt där inne när du lika ska hälla i ny olja, Det brukar finnas en del bromsdamm där nere, det har en förmåga att ta sig ner i oljestickshålet...

kolla så att alla luftskruvar är lika, dom ska vara utskruvade ett varv, kolla sen så att alla trottlar ligger lika högt, justera med tomgångs skruven, INTE med vajerspänningen på locket som en del idioter gör..

bra fråga detdär om oljepumpen...kanske är idé att byta snart för mig å.. kan inte tänka mig att den kan va dyrare än ett motorras, nån som vet hur länge dom håller??
 

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Tackar för ett snabbt och bra svar!!! Det där med oljepumpen tål att disskuteras vidare...

//Johan
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Mig veterligen har inte Polaris/Fuji haft några större problem med oljepumpar som lämnar in.
Vet dom som kört 1500mil utan problem, men...man ska ju aldrig säga aldrig.

 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Kylaren - har du luftat ??
Ställ den i brant uppsörslut när du luftar.

Har en "500" som gått 1700mil och går fortfarande på samma pump.

Är förgasarna synkroniserade ?

Var observant på cylinderfotspackningen - den har varit en sjuka på XLT
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man behöver knappast oroa sig för att lyckas slita ut pumpen för separatsmörjning. Det hör ju liksom till saken att den ständigt går välsmord och kan väntas hålla "hur länge som helst".
Problem med separatsmörjning brukar bero på saker utanför pumpen - dåliga slangar, feljusterad eller trasig wire, stopp i filter, stopp i munstycken etc.
Om det inte finns något filter mellan oljebehållaren och pumpen kan det fastna skräp i pumpen som gör att den inte fungerar som den ska.

Det kan löna sig att plocka isär pumpen och tvätta ren alla delar någon gång vart tionde år eller så, samtidigt byter man alla slangar i systemet. Provkör pumpen (t ex med borrmaskin, i rätt rotationriktning!!) innan du sätter tillbaks den, se då till att det kommer olja ur alla utlopp och att flödet ändrar sig när man drar i armen som ska kopplas till gaswiren.