Kylningsproblem

bejjan

Ny medlem
9 apr 2007
2
0
1
Har under påskhelgen haft ett ganska välkänt problem så här års. Väldiga problem med kylningen pga plusgrader, enbart is och hård skare.
Om det går så varmt att motorn i det närmaste kokar eller om den kokar är det då normalt att systemet läcker ut kylarvätska automatiskt.
Bör jag oroa mig över detta problem. Har en Mach Z 800 -00
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Har samma problem på likadan maskin men en -99:a alltså trippel 800:n. Är rädd att jag måste plana toppen därför jag tappar kylvätska hela tiden in i den cylle som sitter närmast slutburken. Resultatet blir en våldsam rökutveckling (sötaktig dimma) som är närmast pinsam ute i spåret hehe. Bytte oringarna som fungerar som toppackningar före den här säsongen men det hjälpte bara under den kalla perioden.
"Första koket" inträffade för två år sedan och jag misstänker att toppen har blivit skev av den skavanken eftersom nålen den här gången aldrig var över och in i de röda markeringen på tempmätaren.
Om det kommer ut kylvätska för dig genom dräneringsslangen från exp.kärlet tyder det bara på att trycklocket på exp.kärlet fungerar men varning varning för ytterligare temphöjning.
Funderar på att bygga ihop någon form av extrakylare med fläkt men det är ju så jäkla ont om utrymme så jag vet inte om det går.
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Tja kanske om man stryper hela flödet men jag tänker plocka ut ett delflöde via en elektrisk pump som styrs av en termostat.
På expansionskärlet finns en oanvänd stos för en slang som skulle kunna bli returanslutningen. Problemet som jag brottas med är var tusan finns utrymmet för kylaren jag redan handlat. Under huven, näe knappast men kanske baktill på hållaren för boxen. Enklast vore framtill utanför huven men det kommer väl att se för jäkligt ut. Tips mottages tacksamt.