lägre åldersgräns på skoter...

T

T

Det är nog inte så stor skillnad mellan 15 och 16. men om man höjer till 18 kommer alla 17-åringar resonera på det sättet att det är ingen skillnad mellan 17/18.
men jag håller med om att man skulle kunna höja till 18 ur mognads-synpunkt.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Du som skrev att 15 åringarna väger lite så dom inte kan ha kontroll över skotern kan tänka om inte är ju all 15 åringar 1,30 långa o väger 30kg. Jag själv som är 15 är 1,85m lång o väger 85 kg det är väl ändå inte för lite... Inte blir man väl så mycket tyngre om man är 16 år...
 
D

Djungel

Att sänka till 15 är väll bra onödigt.. det har ju funkat med 16 länge nu så varför ändra?.
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Fast ja måste hålla me om att det skulle va bra om undomar kunde gå utbildningen via skolan. men om de skulle sänka till 15 så tycker ja att de inte skulle få köra skotrar som har över en viss effekt. ungefär som på motorcykel. fast då måsta man ta på effekt å inte cc. För hellre en 15 åring som gått en bra utbildning å har en mindre effekt i skotern än en 16 som gått nån intensiv kurs på en "värsting" skoter...
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
bacon... du sa att du hade en 15 årng och sa att d inte är så stor skillnad hur vet du d om han inte är 16 då?... nej jag instämmer med ngn som skrev... om man sänker till 15 blir det 14 till slut och sen vill 13 åringarna när tar d stopp? till slut behöver man inte ha ngt kort... d har funkat i alla tider oc bör ej ändras tycker jag! du sa höj till 35 lite med ironi men höj till 70-80 så får inte du köra heller!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag tycker att det bara är avundsjuka 16 åringar som är mäst i mot att sänka till 15 år.
Och min dotter har ju inte bara kompisar som är 15 år, dom som hon umgås med är fr 13 till 23 år, och dom hänger mäst hos oss så jag har en del att jämföra med.
Det hela med sänkningen har ju att göra med detta.

"Saxat ur artikelarkivet"


Sänkt åldersgräns
En kontroversiell fråga som Snofed lade fram, var att man vill få till en sänkning av åldergränsen från 16 år till 15 år för att få köra snöskoter, detta var politikern och tjänstemännen på plats helt kallsinniga till, men efter att ha lyssnat på argumenten från skoterfolket kunde man skönja en viss förståelse. Argumenten som framfördes var bl.a. att man kunde skapa en trafikutbildning redan i skolan, där förarbeviset kunde finnas på schemat i årskurs 9. I USA och Canada är minimiålder för att köra snöskoter i vissa delstater 14 år ! Är våra tonåringar mer omogna än de i USA undrade flera debattörer. Dessutom menade man att det inte är ungdomarna som drar upp olycksstatistiken. Det sköter dom (full)vuxna mer än väl om själva.


Föstår ni nu vad det handlar om???
Man måste ju inte vara bakåtsträvare jämt eller???

Ps. Detta är inget som berör min dotter efter som detta inte är gort i en handvändning...
 
D

Djungel

Det är inte lämpligt att sätta en 15 åring som precis fått börja köra moppe på en skoter. en skoter har ju enorm kraft. inte alla skotrar men dom flesta. och jag tror att på ett år till så har man nog fått bättre motorik för att köra skoter.
 
O

Oz

Varför inte mötas på halva vägen?

Låt 15 åringarna gå undervisningen när de går skolan fortfarande men skicka inte kortet eller lämplighetsintyget till den förren dagen de fyller 16. Det skulle göra att både åldern för att få köra skoter är rätt och att de har kortet redan när de fyller år, allt detta med hjälp genom skolan.


 

Enticer 300

Medlem
18 nov 2005
8
0
1
Jag ha kört skoter sen ja va 10 men då vare på en lägd som pappa trampa upp åt me. Men nu när man ä 15 hur kul äre å sitt där å kör runn runn. Så då blire ju att man far en längre sväng å då gäll inga försäkringar eller nå om nånting skull händ så de ä väll bättre att man få tare när man ä 15 än att köra utan
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
känns som att 16 åringar inte är så mycket mognare än 15 åringar, men varför sänka åldern det ligger på ganska bra
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
jag tycker att man ska få ta förafbeviset det år man fyller 16 år. på så sätt skapas ingen orätvisa. alla som är födda tx 90 gör ju samma saker i skolan ändå. där ska man ju vara lika mogen . samma sak me moppe. det är ju så sjukt orätvist att en som är född 1 januari får börja köra då ock hans bästa polare pär är född 23 december får glatt vänta ett helt år till så polarna börjat tröttna på det här me moppe. nää inför allting årsvis. och satsa på bättre utbildning, och hårdare straffsatser. styrfylla ska fan inte accepteras. många värkar ju nästan tro att det är legalt å köra i fyllan. och bevislingen så orsakas 70 % av alla dötsolyckor av fyllekörning. körkortet ska ryka derekt 2 år + eventuelt buren om man överstiger 0,5promille tycker jag. då kanske folk inte längre vågar sätta sig på skotern i fyllan.,

mer skoterpoliser behövs.
 
E

ejwbegysv

Jag har mer HK i skotern än i bilen...

18 år för att köra själv

0-15 år för att köra med vuxen bakpå.

15-18 år för att köra egen skoter med vuxen i närheten (med på turen).
 

ChiefJonsson

Medlem
26 okt 2005
48
0
1
Vilhelmina
Bacon! Du sa nåt om att de bara va avundsjuka 16 åringar som va emot de här med sänkningen. Jag tycker de verkar som om att de bara är du och alla 15 åringar som är för! Behåll åldersgränsen, jag håller med många föregående talare ang. de här med att om dom sänker till 15. Då tycker ju alla 14åringar att man kan sänka till 14. för de är väl lika lite skillnad mellan 14 år och 15 år, som de är mellan 15 år och 16 år ? Och samma sak med bilkörkortet. De är väl inte så stor skillnad mellan 17 år och 18 år ? . Så varför kan dom inte sänka bilkörkortet till 17 ?. Nu har dom satt gränser för tagning av olika kort, och de har funkat bra länge, så varför börja strula till o byta ålder på skoterkörkortet!? De är bara onödigt enligt min åsikt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ejwbegysv skrev:
Jag har mer HK i skotern än i bilen...

18 år för att köra själv

0-15 år för att köra med vuxen bakpå.

15-18 år för att köra egen skoter med vuxen i närheten (med på turen).
Mycket bra lösning, även om jag sett många 18+ som inte har en sportmössa att hantera maskinen, än mindre nåt vett öht bakom pannbenet, men sådana finns ju spridda lite överallt bara för att förstör för den stora massan.

Vem fasiken vill att en 15åring (eller en 16åring för den delen) ha sittandes på en maskin med 150hk+ förutom 15åringen själv?????
Visst finns alltid undantag, men de är så få i den åldern.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sätt alkolås på allt med motor i så har man fått bort några fyllskallar iallafall men det är ju min åsikt.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Mikael_N skrev:
Mycket bra lösning, även om jag sett många 18+ som inte har en sportmössa att hantera maskinen, än mindre nåt vett öht bakom pannbenet, men sådana finns ju spridda lite överallt bara för att förstör för den stora massan.

Vem fasiken vill att en 15åring (eller en 16åring för den delen) ha sittandes på en maskin med 150hk+ förutom 15åringen själv?????
Visst finns alltid undantag, men de är så få i den åldern.
Lika få, som dom 15-åringar som har en 150-hk skoter ?
 
E

ejwbegysv

Jag tog mitt skoterkort när jag var 15 år, alltså via skolan...

Detta var dock före det var lag osv på skoterkort..
 
T

TobbeN

Varför inte !?

De är nog sant som ni däger, att det kommer att bli så att om man sänker åldersgränsen till 15år så kommer alla 14åringar att tjata till 14 osv... Sj är jag 14år och skule inte vilja annat än att sänka åldersgränsen, jag tror att jag har enfarenhet att köra, jag har tävlat mkt i motocrss och kört olaglig skoter i 2år, jag kan de flesta skyltarna som finns och jag tycker att det är löjligt att ha den på 16år istället för 15år, de FLESTA som e interisserad av att sänka åldersgränsen tror jag har enfarenhet av detta. Varför inte få ta Eu/moppe kort samtidigt lr i samma kort ??? jag ser inga nackdelar ivf...
Och snacket om att man är omogen på lederna som 15åring e bara BULLSHIT!
Oma det kommer en riktig idiot på 16år och inte ha hänsyn, elelr en 15åring som nyss tagit kortet och följer lagarna BETYDLIGT bättre första året...
Tacksam om jag får kommentarer på detta inlägg så jag får FÖRSTÅ vad det är för snack om att 15åringarna är omogna på lederna...
//Tha boss, TobbeN Smile

DRIVE FAST BABY !