Lämplig skoter för oss...GTX?

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Har en gtx 550f -05 och jag då hel nöjd med den. Inga problem alls att ligga i 100-110 men över 120 har jag då än aldrig fått skotern. Vad då det har för betydelse då man bara får köra max 70. :rolleyes:

Tycker den funkar väldigt bara att smyga med runt träden och så länge inte tjejen sitter på bak så är den väldigt väldigt lätt att bryta runt trädena.

Såg att någon klagade på den backade dåligt och det kan jag faktist hålla med om. Har dock inte provat någon annan skoter med back så jag kan tyvärr inte uttala mig allt för mycket om det.

Har än inte haft för lite effekt då jag behövt den, dock ska jag nog leta efter en matta med några större kammar då dom som sitter på är nog så små.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
farten gör mindre för jag tror inte vi varit uppe i mer än 70-90då vi varit ute och åkt och då är det ju kortare stunder över en sjö eller liknande... Annars är det ju mest ledkörning eller snirkling i skogen för att hitta nya leder med mera.
Klart är dock att det står mellan GTX och adventure, 600 lockar mest men beror på pris som sagt. Vill inte lägga 80 papp ...så det bli rnog en beggad 07-08 med ett par hundra mil på mätaren skulle jag tro :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Har en Lynx Ranger 600 -06 som är så perfekt för de ändamål du skriver.

Snart kört 400mil, å bara bytt en glödlampa. (peppar, peppar..)

Makalöst nöjd med den maskinen.

396cm matta, 38cm bred.

2-2,5 liter milen beroende på hur hårt du pressar.

SUVERÄN!

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
har tänkt lite mer på detta med skoter..och funderar på att eventuellt köpa en mer sportig skoter för att kunna "busköra" lite mer ensam.. Men måste ändå kunna dra en pulka emellanåt...Vad finns då att välja på?
Tänkte så här nämligen....pulka dras ju till 99% på spårad led vilket gör att skotern inte direkt behöver jobba så hårt. Däremot så vill jag kunna dra utanför leden emellanåt med polarna och busköra lite.... Behöver alltså ingen mountainmaskin men en hyfsat sportig rolig skoter med lite mer kammar än 28, men som också kan dra en pulka emellanåt och kanske åka två på..i alla fall kortare sträckor.
Några tips? Fyrtakt är ok , tvåtakt är ok...

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
har tänkt lite mer på detta med skoter..och funderar på att eventuellt köpa en mer sportig skoter för att kunna "busköra" lite mer ensam.. Men måste ändå kunna dra en pulka emellanåt...Vad finns då att välja på?
Tänkte så här nämligen....pulka dras ju till 99% på spårad led vilket gör att skotern inte direkt behöver jobba så hårt. Däremot så vill jag kunna dra utanför leden emellanåt med polarna och busköra lite.... Behöver alltså ingen mountainmaskin men en hyfsat sportig rolig skoter med lite mer kammar än 28, men som också kan dra en pulka emellanåt och kanske åka två på..i alla fall kortare sträckor.
Några tips? Fyrtakt är ok , tvåtakt är ok...
En ski doo renegade är väl ett väldigt bra alternativ då? Möjlighet med klickdyna och rör på sig riktigt trevligt. går bra att dra pulka med då

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
japp låter vettigt..har kikat på renegade med på slutet..F*n får ju beslutsångest! :)
Är nog det ultimata om man vill ha ut 2 skotrar i en enligt mig. Funkar kanon å skjutsa på dom jag kört samtidigt tar man av klickdynan å riktigt njuter av att vara själv ute i det vita guldet. jag vet vad jag tagit iaf. är en grym skillnad på crossover och touring tycker jag iallafall.

4

426H

Finns även en längre dyna till renegade xp/xr som man kan åka två på.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
hur ser klickdynan ut på dem då?Renegaden är fin helt klart. x-trim likaså.

Har tankar på en crossfire eller switchback med men priset sticker lite högre då..och jag vill hålla ner det men ändå ha en "nyare" skoter...fan det här är svårt!! :)

Switchback som kom 06...hur stor är skillnaden på -05 orna mot de som är efter 06?Är det värt att lägga extra för att komma 06+? Chassit skiljer ju en del...

Crossfire... Är en 600 för liten eller klarar jag att skjutsa och dra en pulka med den ibland? Finns tvåsitsdyna? Vadskiljer f-modellerna och crossfiren egentligen?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har en Lynx Adventure 600 SDI 07 - inköpt mars 09 - och är nöjd som faan!

Har iofs bara kört 70 mil ännu men kan inte hitta nåt jag kan klaga på. Visst - ibland vill man ha 100 hästar till men de 115 som redan finns under huven gör ett utmärkt jobb.

Angående att leka med den så är det möjligt. Dock är den ju inte lika lätt som en MXZ 440 men visst kan man "boisa" på bra med den. Mattan längd gör att den tar sig bra fram i lössnö oavsett om du kryper fram bland träden eller laddar på uppför en fjällbrant.

Angående bränsleförbrukningen så har jag inte fått ner den i de nivåer som vissa anger. Min drar runt 2 liter milen men då drar jag ofta omkring på en Nila-pulka med familjen i. Kanske den går ner ytterligare när man kört lite längre med den.

Komforten är bland det bästa jag har varit med om. Man sitter som en kung och svävar som på små rosa moln.

När vi var i fjällen förra året hyrde vi en Adventure 550F som jag provkörde. Komforten var precis lika bra (varför skulle den inte vara det) men det var en markant skillnad när man körde av leden och ut i lössnön. Effektskillnaden gjorde sig direkt märkbar.

Jag köpte min från Stenmarks, 74.900 plus tillbehörspaket 4 (kostade då drygt 5000) och frakt. Hemma på gården två dagar efter betalning.

Ser att dom nu har både 550F ( 59.999:- ) och 600SDI ( 74.999:- ). Skulle alla dagar om året betala de extra 15.000 för att få 600-motorn.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
tack för det steffe..Har som sagt haft den i tankarna med...Det går ju att plocka bort dynan och köra med kort dyna på den med förmomdar jag om man vill köra själv? Får väl fixa dit en annars*skratt*