Lämplig utväxling F8?

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Har tänkt "dreva om" en F8. Vad jag förstår så sitter det 62/58 på den original...om man sätter dit 60/60 blir det stor skillnad då eller ska man gå ännu längre (59/61)?
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
vi satte 60/60 drevning på en crossfire 1000 och det vart en helt annan maskin gentimot original :) grymt mycket starkare och rappare
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Jag satte 60/60 på min F8 i vintras.. Blev som sagt en helt ny maskin... Kan bara hålla med kviiten. Slet mindre rem oxå =)
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Jag har inte viktat på något.. kör med articts oem orange fjäder i primären (tror det satt gul original) sen 77g vikter. shiftassist kit i sekundären... sen 60/60, funkar som sagt kanon...
Funderar lite på att förlänga min till 345 jag oxå..hur har du tänkt lösa det med kylaren längst bak? den kommer ju förmodligen ta i nya mattan pga längden, antar jag...
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Tror det går att värma lite med varmluftpistol och böja den något så ska det nog gå bra har jag hört iaf. Man får väl prova :)
Sen ska man tydligen behöva ta ner kamhöjden något på den sidan diamond drive sitter så den inte tar i om man ska ha 44....nån som kan bekräfta hur det ligger till?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tror inte du behöver ta ner nått på kammarna om du ska ha 44mm. Finns ju att köpa 44mm mattor som är 325*38*44 och dom ser då likadana ut som en 307*38*44, kammarna alltså.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Så vad gäller nu då? :) Behöver man verkligen byta drivhjul på F8án? Sitter det inte redan med fönsterdrift på den?
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Ska försöka summera...

1#
Det sitter inte drivhjul med fönsterdrift original, det sitter "vanliga" 10t - Det går att få in en cross country 44mm, men att man "kanske" behöver kapa ner kammarna något. ev bredda yttre vändhjulen.

2#
Det ska enligt Kodax (länken i mitt inlägg strax ovan) finnas fönsterdrift hjul (9t) att få tag i genom Bengans, som passar från någon dd mountain/crossfire maskin. (antar jag). då går 44mm in utan problem, (ev att man får kapa lite i drivpiggarna/skoningar på dd sidan, så att de inte tar i) och man får automatiskt en neddrevning (ev att man inte behöver byta drev i dd:n, om man oxå är ute efter en nerdrevning ;)

Summa summarum: Finns 2 sätt att göra det på. Hoppas jag fick till det utan faktafel...
Lutar åt att jag förmodligen i sommar gör 2#

Sedan har vi det här med att förlänga till 345... Får nog spinna vidare på den idén för vet inte om jag vill värma och böja upp kylaren, skulle förmodligen bli ganska rolig vinkel på Stänklappen misstänker jag.... Någon som gjort det och har en bild kanske? :shocked:
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
bra sammanfattning safaririder! Trodde det satt fönsterdrift redan eftersom min aldrig nånsin kuggat över trots att jag aldrig spännt mattan än trots över 300 mil. Det känns ju som att det skulle gå att köra med en 44a utan att byta hjulen oxå om det nu inte tar i då...

Nån som vet ungefär hur stor nerdrevningen blir om man byter drivhjulen? Går det att jämföra med 60/60?

Inte bara det här heller... :)
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Ingen av dem som verkat testat med en 44mm dock... Vad jag kan se..

Äh... jag tycker du gör slag i saken och testar, sen talar du om för mig hur det gick..! ;-)
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Jo jag lär nog testa...har ju en back country 44a som jag må göra nåt vettigt med :) det är klart att det går...sen är frågan hur mycket jobb det blir!
Men en på trackusa svarade så här på frågan om det gick med förlängning och 44..
"You do not have adequate room to fit a 1.75” lug in your tunnel. On the top of the skidframe and around your drive sprockets"
Men han måste väl svamla...? plats i tunneln finns det ju eftersom folk kör omkring med 44or på! det enda problemet som jag kan se är ju kylaren bak att det kan ta i där
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Nu svarade jag på ditt pm innan jag läst här =)
Men ja, han verkar svamla... men tror dock du möjligtvis utan 9t drivhjul får kapa lite i kammarna där de löper närmast kylrören.... Men det vet man inte förrns man provat! :)