Lämpligaste pickis att bygga EPA av?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Grabben har nu börjat tjata om att vi ska bygga en epa.
Jag har börjat ge med mig eftersom duetten han har nu brukar generera 2 timmar för mig i garaget för varje timme på vägen.:mad2:

Så vi har tänkt bygga en av en pickis istället, hur mycket mer driftsäkert det blir vettefan.....


Men frågan är vilken pickis är lämplig att utgå ifrån i 0-15000 kronors klassen?

Vill helst slippa kapa i hytten.

Ett snabbt och smidigt byggga uppskattas alltså
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
King cab 4x4 ska tydligen vara enklast då den redan har dubbla växellådor, vet inte vad dom ligger i för prisklass.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
king cab, isuzu, mazda, eller ja alla med hög/låg. 1 1/2 hytt gick genom bess okapade då jag körde traktor, men de är ju några år sen nu. att spärra king cab lådan är skit enkelt, brevid låg spaken har du en stor bult, kommer inte ihåg storlek men modell stor, under den har du en fjäder och spärrkulan under fjädern. ta upp fjädern, kapa till en bult i samma längd som fjädern, sen är det bara att dra tillbaka bulten, och då man drar åt bulten så låser man hög/låg i det läge man har spaken på, sen lossar man bara den stora bulten ett halvvarv så kan man växla mellan hög/låg hur man vill. det bästa är att det inte syns utifrån så man kan besikta med det bara man får intyget på hur lådorna är spärrade påskrivet.
besiktade själv en isuzu, men där gjorde jag bara en plåthake för hög och låg så spaken inte gick att få från låg, och en platta med spår för 1,2 och back och bultade bara runt spaken, och den gick också genom då dom inte kollar spärrarna eftersom det är det intyget är till för. men där får man ju inte skriva att man bara satt plåtar för lägena, utan där ska det stå tex nerslipade drev, svetsade drev, hylsor på växelförarna som inte går att demontera utan att riva lådan mm