Längd fråga

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Halloj

Jag har lite funderingar om olika längder och hur det är att köra, har hittills haft som längsta maskin en 144" och den tyckte jag var alldeles kanon att burka runt med, hoppa å köra led, nu går jag i funderingar på en längre maskin och dom jag har tittat på just nu så är det en 159" och en 166" ( självklart rmk's:eyebrows: ) det jag undrar över är, kommer det bli en som en chock att byta upp sig dit ifrån en 144" och hur mycket märks skillnaden mellan 159" och 166"? liksom ska man satsa på den längre eller kortare av dom två
hoppas ni förstår hur jag tänker och menar

Tack
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
För mig var det enbart positivt att byta från 144 till 155.
Men jag hoppar iofs inte, och undviker dessutom led. På det är längre säkert lika med sämre.
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Brukar åka runt i Härjedalen, blir ju tyvärr en hel del led för att komma till dom finare djupsnö ställena, lika så en hel del skogs körning, åker å diken, vilken längd skulle du rekommendera
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
okej, vad är det för skillnad i körningen mellan lång å kort? svängradie kan jag förstå vad är det mer??
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Kan säga att när jag böt från renegade 137" till summiten jag hade förra året 151" så tyckte jag inte att den blev så mycket värre på leden. Visst blev den sämre men inget som djupsnöegenskaperna inte vägde upp emot. :D Går ju ändå och ta småhopp/dropp med de längre maskinerna. :)
Och kan säga att polarnas bd 3900or (154") var skönare än renegaden på leden och bättre än summiten i snön. Deras var visserligen av 13s årsmodell och min renegade 05 och summiten 07xrs. Men förväntade mig ändå inte att 154" kunde vara skönare på leden än 137". Men jag har då inte ångrat en gång att jag gick upp till +150" men tror inte att jag skulle gått på längre än 155". Det känns lite väl överkurs då maskiner kring +150" går så bra i snön.(bortsett från yamaha (utan mod) då..) :)