Lätta en xtrim 600 sdi.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Jag funderar lite över eventuella viktbesparingar man kan göra på i rubriken nämnda skoter.
En -07 Xtrim 600 sdi
Det är i dagsläget enbart sparat vikt på bortmonterad krängningshämmare.
Ett par Blade DS skidor hamnar strax på, och det kapar nåt kilo.

Slutburken, elstarten och den separata blandningen ska förbli orörd.
Men ev boggiehjul, och om det finns att få tag på någon lättare dyna som passar r-evo-chassiet. Lasthållaren bak och så vidare.

Något mer som kan spara vikt?

Tacksam för tips och råd. Egentligen inte så viktigt, men jag vill ha nåt att göra i väntan på snön. =)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
skulle istället satsat på typ variator kitt och kanske annat som ger lite mer efekt. Känns som det är väldigt lite att avara .
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Är det kanske möjligt att köra med ett mindre lättare batteri??
En kompis till mig fick hem sitt Yusama-batteri som ska vara originalbatteri, men herrejävlar vad tungt det batteriet är...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Lithiumbatteri funkar värdelöst på skoter de klarar inte lilla minsta - grad utan att tappa kopiöst med uteffekt. Däremot funkar de bra till hojar som enbart kör sommarhalvåret.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det var mest om det fanns någon lättare dyna än original jag själv tänkte på. Att vinna några kilon känns trögt. Efter neddrevning och höjt tillslag till 4000rpm, känns den pigg nog. Större förbättringar väntar jag mig inte utan mindre än byte av maskin. Men jag tänkte ha denna ett par år till.

Den var helt orörd när jag köpte den, och jag har gjort följande.
44as back country matta
neddrevad 2 kugg
styvare fjäder i primären, höjer 200rpm från tillslag till sluttryck
Blade DS skidor
plockat bort krängningshämmaren
Högre styrhöjare
monterat isrivare
Kapat ned rutan då den bara var i vägen och det såg förjävligt ut att köra utan.

Då Blade DS skidorna väger en del mindre (vet inte exakt skillnad men ett par - tre kilo skulle jag tro)
och krängningshämmaren på kanske ett knappt kilo, så var jag som sagt mest fundersam på att ev kapa några kilo på dynan om det var möjligt.

=)

Tack förresten för svaren.