Lättaste åtgärderna för bättre lössnö egenskaper?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Om du förlänger balatan så lägger sig boggien plattare mot backen ja och boggien går ner i framkant ja, men då får du som A.holm säger en sämre attackvinkel! och en brant attackvinkel vill du int ha i lössnö

Men om du istället spänner balatan så "dras" ju främre delen av boggien upp en bit och då blir attackvinkeln flackare det vill säga attackvinkeln förbättras då!
Ja det va ju så jag skrev!!! Förutom om du menar att maskinen går bättre i lössnö om du drar åt balatan för det håller jag absolut inte med om, då vill ju skidorna gå ner som bojsänken i snön.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja det va ju så jag skrev!!! Förutom om du menar att maskinen går bättre i lössnö om du drar åt balatan för det håller jag absolut inte med om, då vill ju skidorna gå ner som bojsänken i snön.
jaha jag såg int att du skrev det.

Jo skidtrycket ökar ju markant om man spänner balatan så då spelar det ju som ingen roll att attackvinkeln blir bättre för då vill skotern gräva ner skidorna ändå som du säger, det var bara jag som inte tänkte så långt..
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
har funderat lite på det där, som sagt måste man ju hitta rätt balans mellan skidtryck samt attackvinkel...
Må ju vara ganska individuellt mellan skotrar.
Men som sagt skidorna ska ju vara ovanpå snön och boggien ska flyta..
Blir nog en 44 ;as matta till vintern tror ja iaf!
Finns nån som provat med en sådan på den modell jag har? :D
Slp skidor hade väll kanske inte skadat heller...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Med slackare ballatarem så får man ju mer viktfördelning i boggin (förutsatt att den fungerar på det sättet), dvs att skidorna lyfter när man gasar. Det ger en betydligt hanterligare skoter i lössnö.

Attackvinkeln i sig är oftast beroende på drivaxelns placering i förhållande till boggin, och här är lång fjädringsväg en dålig egenskap, eftersom den innebär en brant attackvinkel då boggin är utfjädrad. Bäst attackvinkel får man ju med låg drivaxel och kort fjädringsväg i främre delen av boggin (typiskt mountain) men då får man ju andra nackdelar...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag kan då säga att alla maskiner jag har ägt oavsett mountain el. kort har gått bäst i lössnö med så lång balata det bara går, även att köra med mjukare inställning på bakre fjädring i boggien gör framkomligheten bättre det är min erfarenhet. Kör man dessutom ex PowderPro eller annan aggressiv skida så tappar man inte styrning av detta då dessa kan kännas mycket tungstyrda med orginal setup, så kombinationen lång balata och aggresiv skida/styrstål gör maskinen grym även på led då maskinen lyfter skidorna bättre när man vill utan att för den skull ha dålig styrning, som kan upplevas om man kör orginalskidorna.
 
Last edited:

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
lyfter tråden lite...
Jag har ju haft problem med att skidorna ställer sig på tvären nästan i djupsnö.. Har läst om nån annan med liknande problem men hittar inte den tråden..
Nån som känner igen sig? Blir galen ibland så fort man släpper gasen i djupsnö så tar det typ tvärstopp! Känns som att fästpunkten på skidorna är för långt bak på skidorna...
Förstår ni vad jag menar?
Någon med tips vad göra?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja det där känner jag igen. Skidorna stog rakt upp med snokarna i vädret. Gjorde dock inget åt det.
(bytte skoter) men undrar om det är skidbyte som gäller. synd att det kostar så mycket.
Men med en så pass ny skoter är det ju klart värt det. Bra att veta från nån annan om det blir bättre innan man själv gör det. Lycka till.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Nu är 44:as matta samt slp pp skidor monterat!! Hittade båda grejerna till ganska bra pris..

Så nu blir iväg å testa till veckan :) Lite skillnad borde de väll bli kan man ju tycka! :wondering:

Tänkte imorn ev, justera in dämpning osv på riktigt,
Någon som vet någon bra guide? Vilka inställningar och hur man justerar in bäst?

MVH // Rasmus
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Stoppa dit en med 51's kammar :) sen om du vill ta dig fram så ska man ha ett snällt tillslag på variatorn... med senare så gräver den bara ner sig bättre.

Hade en kort RE i våras med 51's kammar, tog sig hur bra som helst men skidorna var aldrig i backen ...
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Lyssna på t.n.t, det han säger om lössnöinställningarna stämmer. Det blir nog bra med högre kammar? Kanske tillomed förlänga boggin? Men då tappar du det roliga med att köra på rullen.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Nu är premiärturen gjord! 2 mil blev de igår, sjukt skillnad i grepp!
Har funderat på den där med attackvinkel lite, spänner man remmen så måste man ju ha mattan spänd som en pianosträng, vid fullgas i lössnö så kommer ju mattan ändå att slungas ut under drivhjulen?
Är ni med på vad ja menar?
Nu håller jag på att mecka ihop ett v-kit som jag kom över till bra peng! Så vi får se hur de blir! :)