Lättaste sättet att komma åt 12V uttaget på 49 Ranger -14

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har lessnat på att 12V uttaget lägger av på tomgång, kör med Garmin Astro hundpejlen som GPS vilken ju har lite för liten skärm för att se bra och det hela blir ju inte bättre då man passerat 40 och inte ser nåt vidare på nära håll. Är ju hur irriterande som helst att belysningen slocknar då man stannar för att se på GPS:en för att sen tändas så för man börjar köra, knappen för att tända belysningen i batteridrift är också väldigt liten att trycka på med handskar.

Tänkte dra en ny avsäkrad plusmatning från batteriet till 12V uttaget men frågan är då hur man kommer år 12V uttaget på enklaste sättet. Kollade i instruktionsboken men där står bara hur man par ur instrument panelen för att byta lampor och huven fram och sidorna inget om plasten som sitter bakom intrumenthuset och runt tanklocket, misstänker att man kan komma åt kablaget till 12V uttaget då.

Nån som har tips på detta jag kan ju knappast vara den första som vill ha 12V konstant till en GPS.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hade samma dilemma på min Commander -12
På den hittade jag konstant spänning i en ledig kontakt bakom instrumentet.
En 3-polig kontakt, troligtvis för nån typ av extrautrustning.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag har varit ute en snabbsväng i garaget och kollat lite på skotern, plockade lite snabbt av ruta och sidokåporna och då verkar det sitta sex torxskruvar som håller plasten runt mätarhuset och tanklocket. Frågan är om det bara är att lossa dessa torxskruvar och ta bort kåpan. Tror att man skulle komma åt 12-uttaget om jag får bort den plasten.

Annars så fick jag en fundering till, om det skulle vara lika smart att sätta in ett till 12V uttag och koppla det direkt till batteriet, man skulle kunna sätta det extra 12V uttaget i den vita plastkåpan som jag annars måste ta bort. Känns dock som onödigt då i sånt fall skulle originaluttaget ändå inte användas.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Nå nu har jag varit och skruvat, den vita plastkåpan som sitter bakom mätarhuset och runt tanklocket gick att få loss med 6 st skruvar sen var det bara att dra ur kontaktdornet till dessen och lyfta bort kåpan. Kollade runt lite och sen bestämde jag mig för att dra nytt kablage direkt till batteriet, hittade ett 3-poligt kontakdorn men kände inte för att börja klippa kablar i skotern så jag kollade inte om det fanns konstant 12V spänning i detta kontaktdorn, tog även bort originalkablaget från dess kontaktdorn.

Var hyfsat seriös, lödde kabelskorna och sen är dessa isolerade med krympslang, kablarna går sedan i kabelskydd fram till batteriet. Det som återstår nu är att avsäkra plusmatningen och koppla in det hela på batteriet och sätta på huv och sidokåpor.

Är ingen större grej att fixa om matningen i 12V uttaget till konstant 12V på en 49 Ranger, ska bli skönt att slippa att GPS:en släcker bakgrundsbelysningen då man stannar och vill titta på den.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Funderat vidare då jag kom på att jag har ett sån här batteriskydd liggandes på pickupflaket som inte används http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batteriskydd-automatiskt-2000019255/ Funderar på om man skulle sätta in det direkt efter säkringen och ha den premanet för att inte riskera att tömma batteriet. Frågan är ju då om det egentligen är så mycket bättre då det sitter lysdioder på den där grejen så den lär ju tjuva ström om än inte mycket.

Nu kommer jag förmodligen bara att ha GPS och möjligen en mobilladdare ansluten till mitt 12V uttag så om man skulle glömma i nån av dom tror jag inte att det tömmer batteriet så fort.