Låg tomgång Pro rmk 600-13

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
När jag startar den kall (även varm)så måste jag oftast hålla den vid liv med lite extra gas för annars går den ner till 12-1500 varv.
Har blivit under denna säsong.
Är lättstartad, går bra och stannar inte då jag lägger i backen så kompan borde vara ok.
ca 330 mil 155h.
Är det TPS:en som spökar?
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Bara en tanke

Kolla höjdinställningen på variatorremmen, fick det fenomenet på min Assault -10 när jag justerade höjden på remmen. Då gick mattan för fort på tomgången vilket medföljde att den gick ner för mycket på tomgången. Blev bra tomgång när rätt reminställning var uppnådd.

MVH/Nicklas
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
12-1500 varv är väl inte extremt låg tomgång, det är väl snarare ungefär det den ska ha, i alla fall när den är varm.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kolla stiften, jag fick byta stift på min -12 assault (800) då den kladdat ner ena och hade problem att hålla tomgången. Efter stiftbyte går den klockrent igen (tills den kladdar ner nästa gång). :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
1200-1500 är för lågt.
Ska vara 1700 ±200rpm

Jag skulle kollat TPS-värde.
Det kan vara så att skuven som justerar spjällen i stängt läge lossnat/ändrat sig.
Den kan även blivit lite sliten, vilket gör att spjällen stänger lite för mycket.
Detta ser man på att TPS-värdet blir för lågt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Då den gått över 300 mil så bör man kolla tomgångsstoppet vid spjället. Kan vara något nerslitet och då blir tomgången låg.
Bra om man kollar detta tillsammans med tps inställning, oftast räcker det med att justera tomgångstoppet så man får rätt tpsvärde, brukar inte behövas mycket.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Så låg så att displayen slocknar känns lågt;-)

Tack för svar! Jag provar att byta stift och sen får jag väl kolla upp tomgångstoppet och TPS:en.
Man kan alltså ev justera tomgångstoppet istället för att vrida på TPS:en?
Tomgångstoppet sitter på spjällaxeln eller?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja tomgångstoppet sitter på spjällaxeln på MAG-sidan, alltså innanför ljuddämparen.
Man får ta bort ljuddämparen för att komma åt, annars blir det trångt.

Det bästa vore att mäta TPS-värde innan du gör nåt.
Men troligen står det lågt för att spjällen stänger lite mer än när den var ny.
Du skulle nog kunna testa och bara justera stoppet en aning, skruva in ställskruven lite och se ifall den blir riktig på tomgång.
Gör den inte det bör man göra en grundjustering.
Man ställer då in TPS-värde med helt stängda spjäll, tomgångsskruven ska alltså inte stoppa spjällen, utan spjällen ska vara helt stängda. Man ska då ha TPS-värde på 0.700V
Sedan öppnar man spjällen till man har TPS-värde på 0.94-0.96
Då ska allt vara rätt.
 
Last edited: