Lågt volttal ut från MPEM boxen - MXZ 600

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Tappade ginstan på min MXZ 600 -98 i slutet av våren och har nu börjat rota i problemet för att kunna hitta vad som är fel.

Jag har enligt konstens alla regler mätt upp (enligt verkstadshandbok) MPEM box, DESS, statorlindning, trigger och tändspole, och gjort allting detta två gånger för att säkerställa resultatet, vilket är följande...

Alla världen är korrekta och håller sig inom sina givna gränsvärden bortsett från utgången på MPEM boxen som går till tändspolen, den ska ge 25-100volt när man drar i magnapullen, men jag lyckas inte komma upp i mer än 22-23 volt.

Statorlindningen ger sina korreta volt in till MPEM boxen men efter det så funkar det inte som det ska.

Som referensobjekt har jag även mätt utgång på en Lynx Adventure -05, men 800 kubiks motor och den ger nånstans mellan 70-102 volt.

Det som verkar lite konstigt är att det på min "byggs upp" 22-23 volt som sedan sakta laddas ur från MPEM boxen (tar ca 10sek att komma ner till 0 volt) medans det på Lynxen direkt går ner till 0 volt sedan man dragit fullt ut på magnapullen.
Men jag vet inte, kanske detta är normalt på en MPEM box för en 600cc Rotax från -98?

Jag har försökt hitta någon med samma fel som mig men överallt där man läser verkar det som att en MPEM box ska gå sönder är högst osannolikt?

Och det lustiga är att jag hade kunnat acceptera det ifall något mer värde bortsett från utgånde voltstyrkan till tändspolen var fel, men det är det inte.

Förslag på allt möjligt logiskt och totalt vansinnigt som jag inte redan testat mottages tacksamt?

Kan tillägga att verkstadshandboken som jag utgått ifrån när jag mätt upp alla värden gäller från årsmodell 2001 (min är en -98:a), men kan inte tro att värdena bör skilja sig så nämnvärt.
Oavsett vad så kvarstår det faktum att jag ingen gnista har.
 
Last edited:

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Det hade ev. kunnat hjälpa mig på vägen, men eftersom jag mätt upp allting annat och får korrekta värden så tror jag inte att det skulle bete sig något annorlunda.

Sen så är det en kompis till mig som äger Lynxen och han är inte så sugen på att sätta hans fungerande grejer i en skoter som av någon orsak har fel i elsystemet, eller vise versa.

Sen är det inte samma MPEM boxar i Ski-doon och Lynxen.
Lynxen har mycket nyare och därför även ingångar för höjdmätare osv... (osäker på vad allt är).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
MPM boxens värden låter knasigt helt klart och det kan i värsta fall vara den.
MEN du måste kolla upp statorn mer för den kan vara boven ändå. Statorerna som sitter i mxz 600 och även 800 motorn runt 00-02 är helt sjuka så kolla om dun har samma stator.
Jag misstänker jordfel så det kortsluter vid ett visst amp eller volt. Nu är jag inte helt säker på om du har samma stator som 01-02? Men Jag har lindat om ett flertal av dom pga just jordfel eller fel ohm värde. Jag har även råkat ut för en stator som inte tjuvjordade eller visade fel ohm som felade ändå och gnistan var borta ibland. Efter omlindning har dom funkat. Men dom flesta statorer från 98-02 falierar nu pga vibrationerna dom varit med om under åren. Dom verkat hålla ca800 mil sedan vibrerar dom sönder och ger endera fel ohm värde eller tjuvjordar. tjuvjordar dom har man rätt ohm värde när man mäter lindningens motstånd,,, Men mäter man mellan lindningen till jord kan man om man har tur se litye jordning.

Så mitt råd är mät om statorlindningen jordar . Detta förutsatt att din stator är lindad på samma sätt som nyare staorerna och har samma värden eller best nr! Dom nyare ska ha ett motstånd på 15-25 ohm mellan röd och svart kabel och ingen av dom kablarna får jorda. Får du lilla minsta utslag på multmeter mellan jord och dessa kablar måste statorn lindas om. Men som sagt i vissa fall kan statorn vara felande ändå och statorn är offtast billigast att changsa att linda om eller byta före mpm box.
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Precis som du säger så är det väldigt ovanligt att Mpem-boxen går sönder... Hade också ett liknande fel på en lynx rave -01 som jag hade mätte å kollade allt hittade inget fel provade att byta boxen och fick den att starta men inget mer (tydligen är olika mpemboxar olika känsliga) Tillslut så tog jag å skruvade isär å tog ut statorlindningen å det visade sig att det hade kommit in "bitar" från en haverad magnapull i lindnngen så jag tog bort lindnigen å rengjorde allt + själva lindnigen å sen så funkade det hur bra som hellst igen...

Kan va en idé..
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Boost III: Jag kollade Ski-doos sprängskisser och statorlindning och det ser ut på följande sätt...
Årsmodell, artikelnr, watt
-98, 410 922 400, 220W
-99, 410 922 914, 290W
-00, 410 922 923, 290W
-01, 410 922 934, 290W
-02, 410 922 936, 290W
-03, 410 922 946, 360W

Så ingen av statorlindningarna är enligt artikelnummer detsamma, men svårt att veta vad exakt som skiljer dom åt, vissa artikelnr har ju bara ökat ett fåtal siffor mellan årsmodellerna och en del väldigt mycket.
Någon som vet hur Ski-doo sätter sina artikelnr?

Men jag tolkar det som att jag troligtvis inte har samma statorlindning som årsmodell 01-02.

Är lite osäker om jag ska tolka min årsmodell som en -98 eller -99:a men den verkstadshandbok som jag gjort mätningar
utifrån gäller för årsmodell -01 men värdena bör inte misstämma allt för mycket mellan två årsmodeller tycker jag när det ändå (nästan) bygger på samma motor och elsystem, men rätta mig gärna om jag har fel?

I verkstadshandboken står det, Ignition generator coil, coil insulation, RD and BK/RD, ohms 11,6-21,6, volts 15,0-30,0.
Och där får jag enligt mina noteringar på pappret (mätte i helgen) ohm = 15,4, volt = 28,0.
Detta vid 16-17 grader varmt i garaget (mätning ska utföras vid 21 grader enligt instruktioner).

Så jag anser att jag håller mig inom de korrekta värdena i alla fall.

Jag kollade förmodligen jordningen mellan dessa kablar och motorblocket också men har inte skrivit upp något om det, och då var det för att värdet var OK men väl värt att prova igen, och ska testa med två olika multimetrar denna gång för att säkerställa att dom verkligen visar rätt.

---------

Braak: Jag har haft lös statorlindningen och rengjort den med både elektronikspray och tryckluft.
Det behövdes säger jag bara, var skitigt som få där.
Och detta var det första jag började kolla när gnistan försvann.
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Som jag misstänkte så satt felet i MPEM boxen.

Fick tag på en MPEM box som jag kunde prova i skotern och det visade sig att det är fel på min box för med den nya boxen så hade jag gnista direkt.
Så enkelt var det denna gång.

Någon här som vet ifall en MPEM box från en en 800:a kubiks motor fungerar att använda till en 600:a motor?
Jag har 4st kontakter på min box, den jag har lånat har 6st kontaker men tycker mig inte behöva de två andra och kanske den fungerar ändå
så länge den inte ställer om tändingen eller nåt annat som gör att det inte fungerar?
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Om du använder en 800s box blir det nog troligtvis väldigt knasigt iom att dom har helt olika tändkurva... Dom andra kontakterna är nog troligt vis dpm eller nåt sånt... Men prova med den du har lånat. Det ända som händer är att den kommer ev gå dåligt å baktända... Men som sagt rekomenderar att du köper en som passar din maskin..