Låter för lite:-)

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Efter några mil på skotern (Apex -06) kan man ju konstatera att det låter för lite.
Jag vill släppa fri "fyrans" fina sång. Sett att det finns färdiga "kit", men det intresserar inte.

Tänkte man skulle snickra ihop något själv. Är det någon som gjort nåt liknande och fått till det snyggt där bak med en enkelpipa? kanske finns det någon mall.

Eller har nåt nåt ställe från staterna där man kan handla? Har kollar lite på ebay men hittar inget direkt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mest irritation och mer förbudsområden får du nog fram genom att rensa ljuddämparen på allt som finns i den, alternativt att du dumpar avgasen direkt ner i bandtunnel efter 2->1 röret men då måste du bygga om lite där bak.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
finner det ganska intressant att han inte är det minsta intresserad av effekt, det är bara att låta illa som gäller.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
han kanske inte är en av dom 99% touringgubbar som kör kort yamaha.kanske han tycker att ljudet ger en extra kick.eller bara tycker om när det väsnas lite
gör det själv också.gillar inte när det låter som en dammsugare.
känns som att skotern går bättre och som sagt jag får en helt annan kick när jag kör.finns ju för högt också men den senare kan man väll endå inte klaga på att den lät för högt.

lät jävligt härligt.
men som svar på frågan så får du nog fimpa originaldämparn och sätta något annat.

tex en liten dämpare och sen en förgrening på rören så du får ut dom genom originalhålen där bak.en del jobb menmen
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Jag är inte mer än 23 år så jag har väl inte vuxit ifrån det där med "låta högt" ännu:p
Tappar jag lite prestanda så kan jag ta det, jag tycker det rör på sig hyffsat ändå.
Jag får öppna och ta en titt på det där under sommaren. Tänkte mest om nån hade dokumenterat nån "ombyggnation";)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ett vakuum styrt (Tryckklocka som öppnas vid fulla spjäll)...
Den kommer alltså leda in avgaserna in i ljuddämparen när motorn står på tomgång (högt vakuum) men senare öppna spjället när trycket jämnar ut sig.

Svarta är ljuddämparen
Röda är kringgående rör
Blåa är vakkumklockerna

Detta är taget direkt från Ferrari 430/599 bland annat, vilka kör med exakt samma sak... Har ej testat bygga det själv, men sett det funka i verkligheten. :)

 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Vet att du inte ville ha något färdigt kit. MEN...en polare kör med excellsystem på sin apex och ja måste erkänna att de låter fan gött asså!!!