Låter som om variatorremmen slirar när jag kör

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej!

Var ute och körde nu och hör att variatorremmen (förmodligen) slirar. upplever att det känns som om skotern sladdar och att jag inte riktigt kommer upp i vanliga hastigheter. Tänkte först det berodde på lössnön.

Men nu när det låter som att den slirar så kan det ju också bero på det.

Den ser inte sliten ut när jag kollar.

Vad kan vara galet? Kan den tänjas ut under tiden?

Tack på förhand

Skotern gäller en arctic cat f6 2008
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Kolla på variatorskivorna efter svarta spår då slirar remmen på den eller båda variatorerna. När vi om den slirar och på vilken variator kan vi ställa bättre diagnos.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hmm trodde jag skrev här men det syns inte nu ser jag.
Jag skulle ut och flytta skotern till förrådet för att kunna kolla så bär jag startar moroten så tar det ca: 10 sekunder och så börjar det blinka oil i displayen. Till vänster blinkar oljelampan. Vill minnas att den blinkar regelbundet.

Nu står den dumt till. Vågar jag flytta den 30 meter?
Någon som haft erfarenhet av detta?

Att tillägga är att jag haft med en ny olja den här resan. 2-takts olja från Statoil. På texten bak står det för högpresterande motorer så som snöskotrar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Hmm trodde jag skrev här men det syns inte nu ser jag.
Jag skulle ut och flytta skotern till förrådet för att kunna kolla så bär jag startar moroten så tar det ca: 10 sekunder och så börjar det blinka oil i displayen. Till vänster blinkar oljelampan. Vill minnas att den blinkar regelbundet.

Nu står den dumt till. Vågar jag flytta den 30 meter?
Någon som haft erfarenhet av detta?

Att tillägga är att jag haft med en ny olja den här resan. 2-takts olja från Statoil. På texten bak står det för högpresterande motorer så som snöskotrar
Är d inte bara låg oljenivå i oljebehållaren ? Om så är fallet är de bara fylla på kör inte innan du fyllt på.
Statoiljs olja är en av de bästa jag känner till både den billigare delsynteten och den dyra helsynteten funka kalasbra.

Vad är de för maskin du har årg och modell?
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Nej det är inte för låg nivå. Jag ska ut snart igen och så ska jag prova följa på men det är egentligen mer än tillräckligt enligt vad jag haft i den innan.

Det är en arctic cat f6 2008
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
En uppdatering.

Jag körde iväg med skotern innan det hann blinka oil och sen kom det inte tillbaka. Vet ej varför men så ligger det till.

Jag har bytt till en original variatorrem med exakt den delen det ska vara enligt sprängskisser. Jag tycker att den är lite mer reaktiv när jag åker iväg men den nya tjuter mer ön den gamla. Speciellt i tomgångsläge.

Så vad kan det vara för något nu? Varför tjuter den så mycket?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
En uppdatering.

Jag körde iväg med skotern innan det hann blinka oil och sen kom det inte tillbaka. Vet ej varför men så ligger det till.

Jag har bytt till en original variatorrem med exakt den delen det ska vara enligt sprängskisser. Jag tycker att den är lite mer reaktiv när jag åker iväg men den nya tjuter mer ön den gamla. Speciellt i tomgångsläge.

Så vad kan det vara för något nu? Varför tjuter den så mycket?
Remmen är för spänd eller i värsta fall är primärvariatorns skivor för lite isär shimsade axiellt. När man monterar en ny rem måste man kolla att den inte är för spänd eller slak och de måste även vara minst 0,5mm spel axiellt i primärvariatorn. Är den för spänd så skruvar du isär sekundärvariatorn och shimsar isär skivorna då släpper spänningen. Är axialmåttet i primärvariatorn för trångt blir de mycket jobb för då måste den lös och tas isär samt shimsas och de kräver specialverktyg.

Man kollar remspänningen genom att hissa upp skotern i bak och startar motorn, om mattan rullar runt på tomg så är den för spänd. Mattan ska nästan stå helt stilla den kan få hacka sig runt då är de optimalt. Remmen ska vara varm när du testar full arbetstemp!
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
hej. Tack för svar.
Som jag ser det så är det originaldelar som hör till så remmen borde vara rätt.
Men det är intressant det här med att skruva isär sekundären. Men jag har ingen avdelning vad det innebär att shimsa :)

Det var först igår med den gamla remmen som jag märkte att det började låta från remmen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
hej. Tack för svar.
Som jag ser det så är det originaldelar som hör till så remmen borde vara rätt.
Men det är intressant det här med att skruva isär sekundären. Men jag har ingen avdelning vad det innebär att shimsa :)

Det var först igår med den gamla remmen som jag märkte att det började låta från remmen.
Alla remmar måste shimsas in även original för de diffar i bredd och längd. I 9 fall av 10 så bör man shimsa in dem för att få bra prestanda ur motorn.

Om den va tyst tidigare med första remmen och helt plötsligt börjat skrika nu med samma rem så kan de bero på kärvade bussningar i variatorn troligast primärvariatorn..
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej!
Tack för bra svar. Jag har lite mer info och frågor :)

Med den nya remmen så upplever jag att skotern svarar bättre och när jag körde idag på förmiddagen så stannade jag till och öppnade upp. Primärvariatorn var det som tjöt. Den snurrade utan att remmen snurrade med, är det så det ska vara?

Kan inte ta hem och serva innan påsk. Kan det vara skadligt med en primärvariator som tjuter i tomgång? Om det är det FU beskriver här ovanför, är det något som är avancerat att fixa? (Har ju hela sommaren på mig sen)

Sen åter till det hör med att det blinkar oil. Det kom upp idag vid första starten igen när den stod på tomgång medan jag borstade bort snö. Stängde av och startade igen och körde iväg och precis som igår så såg jag inte varningen igen. Tankar på den?

Tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Nya remmen va väl lite bredare så den ligger högre i sekundären och därmed lägre i primären då blir den rappare typ nerdrevad därav att du känner förbättring.
Som jag sa tidigare hissa upp skotern i bak eller låt någon hålla upp den då ska mattan nästan stå stilla på tomg den ska hacka sig runt på tomg då är remmen rätt shimsad i sekundären ivf. Axialspelet i primären ser du genom att bara trycka remmen ut/in axiellt är de ett litet glapp så är de ok. 0,5mm glapp är bäst men de funkar med 1-2mm också med de sistnämnda är inte att rek om man ska vara seriös.
De är går köra med slirande rem men man måste undvika stillastående i mesta möjliga mån för annars blir de brända gropar i remmen och primärvaraiatorn kan få en slitagering på skivorna långt ner. Den blir även jobbig att starta som du säkert märkt.

Ang oljelampan så låter det som givaren för nivån är väck. Jag tror inte de finns någ annat säkerhetssystem som kan tända lampan så du kan nog köra vidare med tänd lampa.
OBS jag kan ha fel så de vore bra om någon fler kan intyga att de inte finns andra orsaker till att oljelampan lyser!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller oljelampan så kan man nog misstänka antingen givarfel eller fukt i kontaktdonet för givaren. Om givaren är nerstoppad uppifrån i oljetanken, så den går att ta bort utan att oljan rinner ut, så prova att ta loss den, rör flottören för hand och se vad som händer.
Den där typen av flottörgivare brukar inte vara särskilt pålitlig, vare sig den sitter i oljetanken på en skoter eller i spolarburken på en bil.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,
Jag blir lite klokare varje gång. Men fortfarande nybörjare på detta med meka och framförallt snöskotrar. Nu står skotern 50 mil bort så jag kommer tyvärr inte åt den förän i påsk. Vill helst inte greja för mycket då. Däremot ska jag ta med den hem så jag kan greja med den hemma i garaget.

Om vi börjar med oljevarningen. Efte att jag hittat rätt engelska ord så gick det fort att googla fram att det med störtsa sannolikhet beror på att givaren är trasig eller "ligger fel" jag ska prova göra rent den nu i påsk, funkar inte det så får jag ignorera varningen (förutsatt att det finns olja i) =)

Sen vad gäller ljudet från variatorn så har jag googlat runt lite hur den fungerar över huvud taget (bra att veta) och jag har förstått vad shimas är =)

Första steget i påsk blir att be någon lyfta upp den. Om bandet går runt så är den för spänd. Då kan jag lossa det lite genom att shimsa sekundärvariatorn. Och är den lagom spänd så är det förmodligen något med primärvariatorn.

Jag ska kolla med den gamla remmen som ligger kvar där uppe hur den låter då. Förmodligen inget alls och då bör det inte vara fel på primärvariatorn.

Egentligen vill jag inte göra något med shimsningen förän jag har skotern hemma så om den inte tar skada av att köra så gör jag det. Ska ej tomgångsköra mer än nödvändigt :eek:h:

Har jag förstått det här rätt nu?
När det närmare sig mekardags, är det då ok att jag skriver och frågar lite som PM? Kommer ha hjälp av en kusin som har mycket erfarenhet som bilmekaniker men det är ju inte helt samma.

Tack igen
//Niklas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Du har koll på allt men jag kan kan påminna om en sak att den gamla och den nya remmen kan skilja mycket i bredd och då kan den nya klämmas fast axiellt i primärvariatorn så du blir inge klokare av att prova den gamla igen. Att shimsa axialspelet i primärvariatorn är minst sagt besvärligt och de krävs ett rel dyrt verktyg eller bygge av verktyg för att få lös spindeln som sitter utan dess like. Du kan välja att en firma shimsar primären om den nu klämmer remmen i sidled. Du behöver även shims till primären !

Omshimsning av sekvarren kräver inga special verktyg men du måste köpa en shimssats. De finns på arcticat återförsäljare och ev pirat också samt om du känner en svarvnisse så går de tillverka själv.

Mest troligt är bara remmen för spänd så du slipper shimsa om primären vi håller tummarna för det.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej! En uppdatering med nya "möjligheter" (problem)

För det första så har oljevarningen varit helt borta.
Vad gäller remmen så har den inte låtit nånting alls nästan. Men gjorde som du sa och lyfte upp skotern baktill. Och mycket riktigt så drar den bandet runt i en ganska hög fart. Då vart den för spänd va? Dags att schimsa.

Nu till dagen. Skotern har körts några mil nu under påsken (Ej av mig). Och den verkar fungera mer eller mindre som vanligt. Jag har hört lite av ett slirande ljud igen men ignorerat. Mitt på fjället så låser sig hela bandet. Går inte att rubba i någon riktning och det driver inte när vi lyfter upp baktill. Vanligtvis hör jag ett slag-ljud när backen går i eller ur. Det ljudet hörs inte nu heller.

Motorn går som den ska tycker jag det verkar och låter som.

Jag har fått bra hjälp här hittills och hoppas att även denna fråga kan få ett svar. Nu tar jag med skotern hem så det finns möjlighet till att meka.

Tack på förhand

//Niklas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Hej! En uppdatering med nya "möjligheter" (problem)

För det första så har oljevarningen varit helt borta.
Vad gäller remmen så har den inte låtit nånting alls nästan. Men gjorde som du sa och lyfte upp skotern baktill. Och mycket riktigt så drar den bandet runt i en ganska hög fart. Då vart den för spänd va? Dags att schimsa.

Nu till dagen. Skotern har körts några mil nu under påsken (Ej av mig). Och den verkar fungera mer eller mindre som vanligt. Jag har hört lite av ett slirande ljud igen men ignorerat. Mitt på fjället så låser sig hela bandet. Går inte att rubba i någon riktning och det driver inte när vi lyfter upp baktill. Vanligtvis hör jag ett slag-ljud när backen går i eller ur. Det ljudet hörs inte nu heller.

Motorn går som den ska tycker jag det verkar och låter som.

Jag har fått bra hjälp här hittills och hoppas att även denna fråga kan få ett svar. Nu tar jag med skotern hem så det finns möjlighet till att meka.

Tack på förhand

//Niklas
Om du har tur har bara lagret på drivaxeln i boggin skurit de är väldigt vanligt. De är inte lagret i växellådan utan de på andra sidan isåfall. Men de kan såklart vara i lådan eller något annat i boggin som lossnat.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,

Tack för snabbt svar. Jag har kollat runt lite på nätet, sprängskisser och delar nu. Rent prismässigt så hoppas jag också att det är drivaxeln. Har hittat en begagnad från en F8, det borde väl vara samma. (enligt sprängskisserna iaf)

Innan jag börjar skruva nu. Är det något jag bör tänka på?
Om drivaxeln är trasig, finns det något sätt jag kan se detta på utan att skruva bort sekundärvariator och växellåda?

Har du erfarenhet av diamond drive? Jag tycker det verkar som om växeln inte går i, som sagt så brukar det bli ett "distinkt ljud" när backen går i eller jag går ur backen. Det hörs inte längre.

Tack på förhand och om andra som läser detta har en tanke eller erfarenhet att bidra med så skriv här eller som PM. Alla tips mottages tacksamt.

//Niklas
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
även om boost förklarat problemen, så är det för ny skoter för att han ska veta hur den är uppbyggd.

För att shimsa din sekundär behöver du varken ta lös eller ta isär variatorn. Bort med centrumbulten, bort med alu"klumpen" innanför.

På denna klump sitter en o-ring (nr 19 på bilden), sen tar du lös det tunnaste shimset (någon av nr 18 på bilden)

är allt orginal så ska du inte behöva köpa nått shimskit heller, du borde ha det tunnaste shimset (och fler), på plats redan, ta bort det tunnaste och prova.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
även om boost förklarat problemen, så är det för ny skoter för att han ska veta hur den är uppbyggd.

För att shimsa din sekundär behöver du varken ta lös eller ta isär variatorn. Bort med centrumbulten, bort med alu"klumpen" innanför.

På denna klump sitter en o-ring (nr 19 på bilden), sen tar du lös det tunnaste shimset (någon av nr 18 på bilden)

är allt orginal så ska du inte behöva köpa nått shimskit heller, du borde ha det tunnaste shimset (och fler), på plats redan, ta bort det tunnaste och prova.

De va ett onödigt påhopp!! Hur vet du att jag inte har koll på dessa nyare sekundärvariatorer jag har rivit i dem trots att jag själv inte har en så ny skoter och jag är intresserad av ny teknik så jag håller mig uppdaterad. Är jag osäker lägger jag ner mycket tid på att kolla sprängskisser för att inte lura någon. Vi har svarat samma sak så vad är problemet?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Varför tipsa han om fel metod att shimsa om du hade koll på det.

Var inget påhopp, men tolka det så om du vill, jag rättade till det så han inte ska skruva isär variatorn i onödan.