Lösning på rotax:s magnapull problem?!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja hejsan första turen med min mxz 670 slutade i tråkigheter, magnapullen slutade fungera..kul! Jahapp fram med det ända extrasnöre jag hade med mig av form av ett spännband sen fick skoterj**len gå hela dagen.
När jag kom hem så monterade jag bort magnapullen och det visade sig vara startklacken som var i bitar. Köpte en ny klack(snowpro tjaffs) och monterade dit den. Glad i hågen och jag trodde att problemet var löst men nästa tur slutade på samma sätt!

Efter 2:a gången hörde jag mig lite runt och det verkar det vara ett vanligt problem med rotaxmotorer. Är det någon som har en lösning på problemet?!! Eller finns det eftermarknads delar som är förstärkta? Jag är duktigt less på den där magnapullen.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Ja hejsan första turen med min mxz 670 slutade i tråkigheter, magnapullen slutade fungera..kul! Jahapp fram med det ända extrasnöre jag hade med mig av form av ett spännband sen fick skoterj**len gå hela dagen.
När jag kom hem så monterade jag bort magnapullen och det visade sig vara startklacken som var i bitar. Köpte en ny klack(snowpro tjaffs) och monterade dit den. Glad i hågen och jag trodde att problemet var löst men nästa tur slutade på samma sätt!

Efter 2:a gången hörde jag mig lite runt och det verkar det vara ett vanligt problem med rotaxmotorer. Är det någon som har en lösning på problemet?!! Eller finns det eftermarknads delar som är förstärkta? Jag är duktigt less på den där magnapullen.
Jag har hört att det kan vara värmen som gör det, men konstigt att den far direkt. Men pröva tejpa sån här värme tejp "folie" på magnapullen. Jag har oxå problem med min magnapull på min rave 643. Dock är det att han inte "greppar". Har bytt allt i magnapullen utom grejen som snöret går runt..
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Orginal håller bättre än SnoPro skiten...min erfarenhet iaf!

bytte en hel hög med klacksatser...frågade ÅF om han visste nått om detta problem..men icke! men så fick jag för mig att beställa orginal...fick vänta några dagar men sen höll de dessdåbättre!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja man får väl köpa ett lager med orginal startklackar och man får ta med sig några när man e ute å kör. Dock jäkligt sunkig lösning..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
hade exakt samma problem som du beskriver med min 670x

provade 2st snopro som gick sönder på 2 dagar

satte sedan dit en orginal som höll resten av säsongen
men då var jag väldigt försiktig när jag drog

enligt ski-doo finns det ingen bättre lösning än denna plastklack
 

et_340

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
16
34
vad är magnapull för något? är det anordningen som drar in startsnöret? :confused: är inte så duktig på skotrar
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
en kompis har(hade) samma problem på sin 583. Köp original, de håller så mkt bättre än piratdelar. Pröva även att inte dra snöret ändå ut, det brukar vara då de går sönder. Försök även att inte "släppa" tillbaka när snöret är långt utdraget.