Lösning på variator-skrammel

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har en arbetskamrat som funderar på att köpa en RX1 2003, han fråga om när han kunde komma och kika på den så sa dom att han fick vänta då dom precis limmat variatorn.

Vi vet alla att Yamaha skramlar lite på tomgång och Lingvalls som säljer Yamaha hade sagt att det fanns en åtgärd från Yamaha nu. Tydligen så limmas variatorn eller vad det nu skramlar nån stans. Anledningen att det tar tid var att limmet skulle härda i 20 grader och minst en vecka.

Är det någon som hört något likanande, limming känns lite konstigt men har inte satt mig in i vad det är som skrammlar. Det blir ju tyst när man gasar :bigsmile:
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Vad jag vet så sätter man teflon oringar på tapparna som håller vikterna.tror att om man limmartapparna så håller det inte så länge gissar jag ,men det finns bra lim så kanske.
Jag kommer att test oringar i teflon.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Är det en 03:a skrammlar dom mer pga rakskurna drev i reduktionsväxeln,04- fick sned skurna pga att jänkarna klagade på ljudet.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
vart köper man dom där teflon oringarna till yamaha då? Min är relativt tyst men det hörs jhu.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jag vet av flera som limmat med något speciallim och deras variatorer är knäpptysta. De flesta nytros skrammlar i variatorn. Det är först när man hör en som är fixad som man hör hur fint och tyst motorn går.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det går inte att limma variatorn på Rx-1:an då det är dreven i reduktionsväxeln som skramlar. Möjligtvis så kan man minska ljudet litegrann genom att synka förgasarna. Jämnare gång=mindre skrammel.
 

apex07

Medlem
14 apr 2008
32
0
1
den skoter jag skulle villa fixa skramlet på är en -06 rs venture, i staterna verkar dom fått till det med med "teflon oringar " el dyl.
vad är det för lim, och vad limar dom?