får man en bättre och blankare yta med roller än med spryburk så tror jag inte man ska hålla på med färg
Jodå 10ggr bättre och billigare om man vet vad man gör.
Rollar man så kan man använda mycket mer färg än att spraya pga densiteten i färgen.
Alla som har sprayat och försökt täcka en icke plan yta med bara ett lager färg vet att det till 100% kommer skita sig och bli rinningar.
Rollar man får man ut mycket mer färg på en och samma gång utan att det börja rinna pga att färgen är mycker mer fast än den komprimerade färgen i en sprayburk.
Samtidigt i och med att färgen är tjockare så täcker man alla småskavanker och rispor vilket man inte gör med sprayburk om man inte öser på 10-15lager färg.
Summa summarum = Finare blankare yta yta.
Fördelen med att rolla eller lacka med spruta för den delen är att man slipper använda klarlack, fick lära mig själv det den hårda vägen, lackade min tunnel med spruta och sprayade på klarlack, pga att (tror jag) den färgen jag använde var oljebaserad så reste sig fägren och jag fick göra om allt igen.
Och färgen håller prima, inte en tillstymmels till uppnött lack på fotsteg osv.
Med sprayburk och klarlack får man en stenhård krispig yta som ger sig för minsta lilla.
Om du tycker att rolla är så dåligt så ska du inte gämföra en fin rollning med en rollad svartmatt lackad huv på en risig amazon gjort på 5minuter.
Jag har slutat använda spray för länge länge sedan när det gäller lackning, med undantag för små detaljer.
Vill man ha fina blanka ytor så är det spruta eller roller som gäller för mig.
Att köpa en burk lack plus klarlack går på ca 200spänn.
Att köpa 2,5dl färg till spruta går på 40 spänn och räcker till en hel huv, 2-3 lager.
Att köpa 2,5dl färg och ett rollerhuvud går på 60spänn.
Rollad huv när den var röd:
Chassi lackat med spruta, före de förstördes av klarlack:
Varför skulle sprayburk vara så bra gämfört med roller/spruta? Den rinner lättare, den täcker dåligt, dyr, och framförallt så är lack på sprayburk inte till för att användas på större ytor, den är till för att täcka skador i lack osv.