Laga en vindruta?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena i helgen knäckte jag vindrutan och det vart en spricka på ca 15cm. Går det att laga så att det håller med någon speciell produkt eller nått tips på hur man gå tillväga? Rutan är inte genomskinlig så det spelar ingen roll hur det ser ut igentligen plus att jag ska lacka om den igen.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Gör som mats men ta jätte små hål och så tar du järntråd istället....

Eller så tejpar du insidan med kraftig tejp och så lackerar du över det bara....
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena mats, fin bild iaf :) Men vilket lim ska man använda? Ska man ha ett som e flexibelt?

Aha nu hänger jag med, man bara drar ihop det med buntband..det roliga e att min spricka ser nästan sä där ut förutom på andra sidan :D

edit: Måste nästan få berätta vad som hände, jag körde på isen då det bara började ryka under huven. När jag hade fått stopp på bettan så drog jag upp huven men då lossnade vajern som håller upp huven så den föll rakt ner på isen å rutan sprack. Det som rök visade sig vara vattenumpen som hade skurit och friktionen från remmen blev röken som jag såg :p Trodde det började brinna.
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Bygga rutan

Hej,

Tänkte bidra lite.

Själv hade jag en ca 20 cm lång spricka i rutan. Jag gjorde som så att jag limmade rutan efter bästa förmåga med snabblim. Sedan satte jag på genomskinlig kontaktplast modell tjockare (3M) både på under och översidan så att kontaktplasten sträcker sig ca 10 mm på båda sidorna om sprickan (m.a.o. en ca 20 mm bred remsa). Har hållit än så länge, men är ju trots allt inte helt osynligt.

Edit: Tror nog att ett mer elastiskt lim vore bättre än snabblim.

Hälsn,
Stefan
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar för tipsen, vad e kontaktplast och går det lacka över det? Vart går sånt att köpa för det låter som jag tänker limma, sen (kontaktplast/glasfiber spackel?) på insidan sen spacklar jag på utsidan och sen lackar man. Kan lägga ut bilder på skiten sen :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vad kostar en ny ruta då, tycker att det låter som ett helt företag att laga en ruta kanske nån skoterskrot har nån liggande.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Haha jo det låter som en verksamhet helge, men allt som allt kostar det kanske en hundring och jobbet är bara kul tycker jag :) Kul att få prova om det går att laga så det inte syns och att håller.
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Kontaktplast

Hellboy skrev:
Tackar för tipsen, vad e kontaktplast och går det lacka över det? Vart går sånt att köpa för det låter som jag tänker limma, sen (kontaktplast/glasfiber spackel?) på insidan sen spacklar jag på utsidan och sen lackar man. Kan lägga ut bilder på skiten sen :)
Hej igen.

Kontaktplast brukade åtminstone jag som ung klistra på mina skolböcker för att de skulle hålla längre. Den kontaktplasten tror jag dock inte håller på en skoterruta. 3M använde jag som sagt själv på skotern. Om det finns något företag i närheten som sysslar med att tejpa reklamer på bilar o.d. så skulle jag fråga där.

Tror inte det är någon bra ide att försöka måla över kontaktplast. Har ingen erfarenhet, men det låter ganska orimligt. Vem vet, kanske det funkar i alla fall.

Hälsn,
Stefan
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Aha det e sånt du menar, nu hajjar ja. Nä jag ska plasta skiten istället. Måste få lite träning för jag ska byta front på bilen å då måste jag plasta nya fästen :)