Laga spricka

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Vad gör man åt en sån här spricka; vad blir snyggast och vad kommer jag att behöva lägga ut?
Lr blir det bäst att bara låta det vara?



/Jaosef
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
laga den innifrån med glasfiber nät och kemisk plast. är nog inte bra att låta det vara för det kommet nog krypa vidare.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
laga den innifrån med glasfiber nät och kemisk plast. är nog inte bra att låta det vara för det kommet nog krypa vidare.
Hur svårt är detta? Och vad kostar det ungefär? Går det att få till det snyggare på utsidan?
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Jag hade borrat ett litet hål i vare ända av sprickan, det förhindrar att det fortsätter att spricka. Sedan plastsvetsat sprickan, och hade det varit en plast som är lackad så hade man ju givetvis slipat,spacklat och lackat plasten.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Enklaste är att bara fortsätta köra.
Det försämrar ju inte funktionen på maskinen.
Annars kan du ju smälta ihop det bara
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
som jpn skriver, om den inte ska fortsätta så måste du borra ett hål på vardera sida, sen ur man lagar sprickan bäst vet ja ej. men ja tror på glasfiberspakel på insidan, finspackel på utsidan sen måla i samma färg. eller så borrar du, spacklar baksidan sen låter det vara
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Ta en lödpenna och bränn en skåra från vänstra sidan till den högra sidan. Alltså rakt sprickan. Sen gör du det hela vägen och till sist så tar du en plastbit och smälter ner i skårorna
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Biltema har nån kemikalie som funkar som plastsvets, körde det på kofångaren till bilen.Funkade upperligt. Prova den + sätt lite förstärkning på insidan blir det nog toppen.
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
som jpn skriver, om den inte ska fortsätta så måste du borra ett hål på vardera sida, sen ur man lagar sprickan bäst vet ja ej. men ja tror på glasfiberspakel på insidan, finspackel på utsidan sen måla i samma färg. eller så borrar du, spacklar baksidan sen låter det vara

Glasfiberspackel med nät går bra på insidan men man bör ej använda finspackel,, de blir stelt och går sönder av minsta smäll,,, sen vet jag inte ens om finspackel fäster på den sortens plast.....:)
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Många olika åsikter och tips... uppskattas! Så sammanfattningsvis: Borra hål i var sida av sprickan sedan Glasfiberspackel med nät på insidan.
Sedan någon sorts(???) spackel på utsidan, sedan putsa, och måla (vilken sorts färg, och vilken färgkod?).

Låter vettigt, men om någon kan fylla i frågetecknen vore det perfekt :)

Synd också att sprickan gick över dekalen... kanske går hitta nytt för en billig peng?
Jo, btw, vad kan allt detta komma att kosta ungefär?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Lägg inte allt för mycket jobb och pengar på att få det snyggt, se bara till så att det inte blir värre... Sedan forsätter du köra med den där huven tills den bilvit riktigt repig sprucken å hemsk.. då köper du en bättre begagnad från någon skoterskrot istället.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Lägg inte allt för mycket jobb och pengar på att få det snyggt, se bara till så att det inte blir värre... Sedan forsätter du köra med den där huven tills den bilvit riktigt repig sprucken å hemsk.. då köper du en bättre begagnad från någon skoterskrot istället.
Nu var det väl inte i huven sprickan satt, utan i buken?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Prova plastsvets limmet från Biltema , jag tror det kommer fungera fin fint. Du lär nog inte ens behöva borra nå. Borra gör du om det är metall :) Antar du har fått en fetsmäll där som gjort sprikan och inte av utmattning. Kan ju popnita in en metallbit bakom reflexet som förstärning också.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Prova plastsvets limmet från Biltema , jag tror det kommer fungera fin fint. Du lär nog inte ens behöva borra nå. Borra gör du om det är metall :) Antar du har fått en fetsmäll där som gjort sprikan och inte av utmattning. Kan ju popnita in en metallbit bakom reflexet som förstärning också.
Så plastsvets-lim på utsidan? Sedan putsa + lacka?
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Prova plastsvets limmet från Biltema , jag tror det kommer fungera fin fint. Du lär nog inte ens behöva borra nå. Borra gör du om det är metall :) Antar du har fått en fetsmäll där som gjort sprikan och inte av utmattning. Kan ju popnita in en metallbit bakom reflexet som förstärning också.

Där har du tyvärr fel, borra i vardera ände i sprickan är absolut nödvändigt när det gäller plast.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Sprickan går från kant till kant, tyvärr. Men plastbiten sitter hårt tack vare skruven som fäster i bla reflexet. Tänkte lägga in glasfiberspackel + nät imorgon på INSIDAN. Något jag bör tänka på? Hur många lager nät ska man lägga?
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Har en till fråga, kan man avnända plastsvets-limmet på utsidan för att fylla ut sprickan och sedan putsa + måla på det?
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Lånar tråden!
Har en redig spricka i min huv, tänkte laga med glasfiberväv och spackel (vilken sort?).
Har ni några invändningar eller förslag till mig?
Tackar!