Lager i boggien....Mach z -99

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ahh. ännu en kanske dum fråga..:)
Men kollade på ski doos sprängskiss och är det lager 6205-2RS (mått 25*52*15) i alla boggiehjulen? Även vändhjulen bak?
Hittade några som lät lite skummt & lika bra att byta nu på en gg..
Såg att bla stenmarks & rinab säljer kina lager för 399:- /10pack.. får man vad man betalar för eller..?
Sedan slides, jag köpte nya orginal förra året och tycker de börjar tunna ut i framkant efter ca 240mil. brorsan har teflonslides, han har kört kanske 500-600mil och är i bra skick. Är de så mkt bättre?

Mvh Jumjum
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det brukar vara samma typ av lager i hela boggin, om du köper billiga lager så lär dom knappast hålla lika bra som SKF men dom kostar tredubbelt så mycket så det jämnat ut sig :=). Låt säga att SKF lagren håller 4år och Kina lagren 1,5år så blir det ungefär lika dyrt ända skillnaden är att du får skruva tre gånger mer om du kör på Kina lagren :beer: Alternativt köp lagren på Biltema så får du 10 lager för 200:-
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
ett kapslat 6205 RS lager från SKF går på cirka 80kr vilket det helt klart är värt, du behöver i princip aldrig byta lagret, brukar göra lite jobb åt en same som kör slut på motorer/boggies/chassien ja allt mellan himmel och jord enda han inte lyckats pajja är SKF lagrena på drivaxeln dom har snurrat cirka 1500mil vid det här laget och det märks knappt.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
ett kapslat 6205 RS lager från SKF går på cirka 80kr vilket det helt klart är värt, du behöver i princip aldrig byta lagret, brukar göra lite jobb åt en same som kör slut på motorer/boggies/chassien ja allt mellan himmel och jord enda han inte lyckats pajja är SKF lagrena på drivaxeln dom har snurrat cirka 1500mil vid det här laget och det märks knappt.

Lite skillnad på drivaxellager och boggihjulslagrena.
Drivaxellagrena får ju smörjning både via fett som fylles på vid jämna intervaller och lagret på kedjehussidan som badar i olja.


Men jag skulle också rekomendera skf om man inte kör hårt och servar dämparna kontinuerligt. För då kan man ju samtidigt kontrollera skicket på hjullagren och ev. byta