Lagerbyte boggie Exciter II

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Hej! Jag är både ny skoterägare och ny i detta forum.

Skaffade mig i helgen en Exciter II ST -93, långbandare. Vid första testrundan jag tog så flög boggiehjulet längst bak/höger av. Lagret hade totalhavererat. Såg att Biltema hade detta lager billigt, och funderar nu på att byta de flesta lagrena.

Min fundering nu är hur många lagertyper jag skall inhandla, utan att ha plockat lös alla. Bakhjulet hade ett lager 6204-2RS och ett av sidohjulen jag tog lös hade 6004-2RS. Är det någon som vet hur många olika lager som används, och hur många, så jag kan införskaffa alla lager i förväg innan jag river isär allt?

Ett annat litet problem är att fjädringen bak verkar slapp. Om jag trycker ihop den så fjädrar den inte ut ordentligt när jag släpper. Gnekar också en del. Byta fjädrar? Tilläggas bör kanske att den stått mycket senaste åren...

Andra tips ang. detta är också varmt välkomna.
 
Last edited:

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Tack! Lustigt nog verkade alla modeller finnas med på sidan, utom just Exciter... ?

Verkar vara viss risk att lossa ta loss tätningarna på lagrena utan att skada dom...
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tack! Lustigt nog verkade alla modeller finnas med på sidan, utom just Exciter... ?

Verkar vara viss risk att lossa ta loss tätningarna på lagrena utan att skada dom...
Skumt frågan är då vilken boggie som sotter i den.

Jag hade inga problem med att skada dom då jag lossade dom...använde en brytbladskniv och pillade upp dom med.

Har ser du bilder från jobbet:


 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Det är samma lagertyp i samtliga boggiehjul på denna maskin, jag bytte alla mina.
Det enda lager som avviker, är det som sitter på drivaxeln vid hastighetsmätardrivningen, kolla även det.
M.V.H
/Tobias
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Nu har jag bytt alla (dåliga) lager i boggien, men det var INTE samma typ överallt.

hannu: De som sitter på bakersta axeln (3st) är ju lite större. 6204 2RS. De andra är 6004 2RS.

Drivaxellagret på hastighetsmätarsidan kändes bra iaf.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ahhh, sorry att jag har dåligt minne, och tack för rättelsen.
Bra att du skrev ut numret på dom, så är det säkerligen någon som har nytta av infon i framtiden.
M.V.H
/Tobias