Lagning av bukplasten?

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Polaren hittade en spricka i plasten strax under reflexen på buken på sin nya Assault 600 igår.
Har någon nåt tips för att få en hållbar och någorlunda snygg lagning?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Lyckades fixa en sån på min dragon med lödkolv från insidan. Svetsade ihop plasten och det höll bra och syntes inte på utsidan.
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Tack för svar. Skall vidarebefordra det. Det har dock spruckit åt flera håll och någon form av förstärkning på insidan kanske skulle behövas.
Några andra idéer?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Plastsvetsade buken på en Lynx enduro för ungefär tre år sedan och det håller ihop än, polaren äger den nu så jag har sett det. Du använder en värmepistol med ett smalt munstycke som koncentrerar värmen på en liten punkt sen behöver du bara tillsätta samma plast som det är i buken så flyter det ihop. Men gör det från insidan om du använder den metoden :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Buntband är ett bra material för att fylla med.

Ett allmänt tips kan vara att försöka låta bli å andas in röken, tror inte den är mumma för kroppen riktigt. Brukar röka som satan. =)
 

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Tackar för tipsen.
Kommer nog att prova värmepistol varianten i kväll.
Återkommer med info hur det gick.
 

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Ursäkta dröjsmålet. Jag lyckades sulla bort min inloggning till forumet.
Att smälta ner buntband funkade bra. Men man var tvungen att köra bra hårt med värmepistolen på plasten som skulle lagas också, annars så smälte materialen liksom inte ihop. (ganska logiskt antar jag så här i efterhand) Det vart kanske inte den snyggaste lagningen innifrån buken, men det vart att se helt ok utifrån.