Lambdareglering...?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har någon tittat närmare på moderna tvåtaktsmotorer med katalysator? Använder de lambdasond och lambdareglering precis som katalysatorrenade bilar...eller nöjer man sig med att hänga på en kat så får det bli som det blir?

Jag är lite fundersam till vad en lambdasond egentligen tycker om oljeblandade avgaser i längden.
 

gustav

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
lambdasensor = syresensor

Lambdasensorn mäter syreinnehåll i avgaserna. I en lambdastyrd motor kör man nära stökiometriskt bränsle/luft-förhållande, dvs allt syre används vid förbränningen. En lambdasensor (ej bredbandslambda) ger bara signal kring den stökiometriska blandningen (lambda = 1). Eftersom en tvåtaktare pumpar ut minst 30% av den färska blandningen finns massor av syre i avgaserna. Mätning med lambda sensor ger man andra ord ingen uppfattning om vilken bränsleblandning motorn får.

En modern trevägs-kat (för fyrtakt) fungerar bara vid lambda = 1. På tvåtaktare använder man i stället enkla oxidationskatalysatorer för att helt enkelt förbränna det bränsle man förlorat vid spolningen. Katalysatorer tar med andra ord bara hand om HC-utsläpp, vilket i och för sig är största problemet med tvåtaktare....
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...?

Så vitt jag vet så mäter en lambdasond det stökiometriska förhållandet lika bra vare sig bränsleblandningen är uppbränd eller inte. Om oförbränt bränsle syre passerar lambdasonden får man ju ändå en katalytisk förbränning i sondens ytskikt.
 

gustav

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Intressant!

Visst... Katalysskiktet och temperaturen borde leda till förbränning nära sensorn. Jag ska kolla upp ifall teorin stämmer. Skulle i så fall klart underlätta regleringen av tvåtaktare.
Återkommer....
 

AOS

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Lambda

En lambdasond mäter endast syremängden i avgaserna och är oanvändbar på en tvåtaktare som föredrar att skotta ut mångder av färskgas i stället för att förbränna den.
Lambdan visar därför alltid magert och en vanlig fyrgasmätare typ bilprovningen visar även den att utsläppen är låga.
Tvåtaktaren har "innbygd" EGR (avgas- återcirkulation) vilket ger låga HC-värden och CO halterna är även de relativt låga.
Detta är dock inte en fullgod utrustning att mäta totalutsläpp med och den stora nackdelen med tvåtaktarn är att avgaserna innehåller enorma mängder oförbänt bränsle.
Vilken bränsleblandning som motorn har är därför av ringa betydelse ur utsläpps synpunkt och om inte DFI blir den framgång som Ski-Doo tror har alla skotrar fyrtaktare om endast några år.

 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Sv: Lambda

En lambdasond mäter endast syremängden i avgaserna och är oanvändbar på en tvåtaktare som föredrar att skotta ut mångder av färskgas i stället för att förbränna den.
Lambdan visar därför alltid magert och en vanlig fyrgasmätare typ bilprovningen visar även den att utsläppen är låga.
Tvåtaktaren har "innbygd" EGR (avgas- återcirkulation) vilket ger låga HC-värden och CO halterna är även de relativt låga.
Detta är dock inte en fullgod utrustning att mäta totalutsläpp med och den stora nackdelen med tvåtaktarn är att avgaserna innehåller enorma mängder oförbänt bränsle.
Vilken bränsleblandning som motorn har är därför av ringa betydelse ur utsläpps synpunkt och om inte DFI blir den framgång som Ski-Doo tror har alla skotrar fyrtaktare om endast några år.
För att kunna hålla någon koll på luft/bränsle blandningen på en modern tvåtaktare bör man väl kunna använda en lambdamätare och mäta RELATIVT. Dvs även om blandningsförhållandet eller det erhålna värdet på en tvåtaktare kanske har avvikande värde bör man kanske ändå kunna få en kontinuerlig relativ indikering på hur blandningsförhållandet ser ut när man kör!?
Det vore ju underbart att tex kunna se att "åfan nu går den magrare än den brukar eftersom visarnålen/siffran sjunker/ökar och då får man en chans att kolla upp eventuellt tjuvluft eller frusen förgasare etc?

Ingen som testat eller installerat något i stil med lambdamätare på tvåtakt???