LB/PB reggad jänkepickup, vad gäller?

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Vad gäller vid dessa fordon?
Finns en del Ram 2500 på blocket där en del är B-reggade. Vad är det som avgör om den reggas in som B eller C?
Jag jämförde två stycken som var inreggade olika.
När jag kollade "fråga på annat fordon" på en som såldes som en C-kortsbil så stod det inget om att den kräver C-kort(endast i annonsen).
Nu noterade jag dock att den som kräver C-kort är reggad som lastbil, medans den som är B-kort är reggad som personbil.

Personbilsreggad, B-kort:
3900kg totalvikt.
3450kg tjänstevikt

LB-reg, C-kort:
3860kg totalvikt.
3240kg tjänstevikt

Var går gränsen mellan lätt lastbil och (tung)lastbil?
Är det 3500Kg totalvikt eller tjänstevikt?

Den B-kortsreggade får man köra på B-kort olastad men måste ha C-kort om man kommer över 3500kg tjänstevikt?
Men den C-kortsreggade är inte OK att köra på B-kort sålänge man håller sig under 3500kg?

Nån som har koll på detta?
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Se där ja.
Det är ju lite intressant då att flera på blocket säljs som B-reggade när de omöjligen kan vara under 3500kg totalvikt.
Och hur kan den B-reggade jag kollade upp ens vara inreggad som personbil?
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Den som är B-reggad har CYX048.
Den verkar dock vara lite av ett undantag, de övriga som är B-reggade ligger just under 3500kg, en hade exakt 3500kg totalvikt.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Personbil klass II och körkort före -96?

Den som oavbrutet haft körkort sedan före den 1 juli 1996 har rätt att köra personbil som väger mer än 3 500 kg,
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Liten vits att ha en HD-truck, dvs Ford F250-350, Dodge/Chev 2500-3500 om man inte får lasta något.

Tyckte nog att det var liten totalvikt på den LB-regade, borde få lasta betydligt mer......

Sen när vi är inne på körkort. Ska du dra mer än 750kg med en LB-regad bil så behöver du CE-kort. Ska du dra allt vad bilen tål, (eller numera max 3500kg), med en bil regad som personbil/lätt lastbil så behöver du bara BE.
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Enligt vad jag har sett när det kommer till B-reggade 2500 så är det antingen ingen lastvikt eller typ max 3 passagerare. Och svinhög skatt! Såg en B-reggad silverado 2500 med över 10k i skatt.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Kom ihåg att C-reg är max 90 blås, måste ha de fula lastbils skyltarna bak. Även dyrare besiktning.
Sen att man inte bryr sig är en annan sak. Åkte dock dit på skyltarna under Power Meet...
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Kom ihåg att C-reg är max 90 blås, måste ha de fula lastbils skyltarna bak. Även dyrare besiktning.
Sen att man inte bryr sig är en annan sak. Åkte dock dit på skyltarna under Power Meet...
Hur mycket dyrare besiktning? Vad resulterade avsaknaden av reflexerna bak i?

Jo, precis, skatten på PB reggade fordon med stora dieslar är helt sanslöst.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Ang besiktning är det väl inte så hemskt. Beror lite på vikten den är reggad på. Jag har 995:- (är väl 430:- för BP).
(4080kg och 2420 kr i skatt)
1000:- fick jag i böter då man tog det att reflexer saknades. Orkade "grotta" mer i det. För då hade väl något prislista för tunga fordon kommit fram ( om det finns??)
Kunde dock montera direkt då jag har dom med kardborre fäste...polisen blev mäkta imponerad!

Värst är väl om man åker dit för fortkörning. Lätt att förlora kk då max är 90km/m. Ännu värre om man skulle behöva ta om CE kortet.
Men sånt är livet...living on the wild side
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Okey, inga extrema summor då iaf.
Är det 30+ innan kortet dras även på C/CE-kort?

Köper jag en sånhär truck kommer jag ändå inte ha råd att köra snabbare än 90 med det vindmotståndet. :)