Led mellan Luleå-Rosvik

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Vet någon hur det ser ut mellan Luleå och Rosvik? Var till Måttsund igår och gick fint, med sedan?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag var också till Måttsund i går kväll - var det du som hade åkt upp till toppen på baksidan?
Jag åkte vidare till Ersnäs men där var det ganska lite snö jämfört med på Måttsundssidan. Mest tuvor och gräset under är framme. Det blir väldigt guppigt när det inte finns tillräckligt med snö. Sträckan Antnäs - Ersnäs är som ingen idé att åka än.
Däremot F21-sidan ut mot Kallax - där fanns det bra med snö.
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Tackar!
Nä, vi var på bara på framsidan. Däremot höll min polare på att köra ihjäl sig i diket efter Kvarnträsket. Övergången var inte i så bra skick
. Är det ingen som har två plankstumpar hemma och kan förbarma sig över den innan någon gör sig illa där. Diket syns ju inte föränn skidorna är framme
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, jo jag såg diket och undrade just vad som skulle hända om mattan skulle glida av medans skidorna var i luften...
Jag körde lugnt och försiktigt så jag hann med att se diket i alla fall.

Det var riktigt trevligt med snö upp mot toppen, det gick till och med att leka lite i skogen.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag har också bara varit till måttsund och för mig höll det på att gå riktigt illa i det där diket. Jag hann precis tvärnita. Sen var jag vidare till alvik och det gick fint.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu var jag till Måttsund igen med Yamahan denna gång....gammelskoter är kul det med och det finns lite djupsnö att leka i ut mot F21 invid vägen.
Jag höll på att klippa det berömda diket när jag kom från Måttsund eftersom det inte syntes från det hållet - panikbromsade och stannade precis mitt ute på spången med skidorna i luften....PUH, man ser det ju bättre från Kvarnträskhållet.

Man kan också leka lite i sandtaget även om det är lite väl lite snö där.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Om man kommer till ersnäs skoterstuga så fortsätter man längst en led som går runt grustaget och sen är det samma led hela vägen till rosvik.
--------------------------------------------------------------------------
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det omskrivna diket är inte att leka med - risk för skador på bärarmarna om man kommer med aldrig så liten hastighet...
Förutom risk för betydligt större skador förstås om man missar spången.

Pass på, man ser inte diket förrän på 10m håll!




Kör försiktigt, skoteråkare!
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Lysande! Kan inte beskrivas bättre..
Vem är det som "rår om" leden? Fyrkantens eller?

Gäst: Har du kört anda fram till Rosvik? Tänker på om den är farbar i dessa "Stockholmsvädertider"...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
<PolarisRacing> skrev:
Exakt som bilden hände det för mig, skotern vilade på bukskyddet, som tur var...
Som tur var körde jag extremt försiktigt denna gång, jag var då rädd om bärarmarna i alla fall...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag har inte kört Ersnäs-Rosvik i år men har kom nyss in efter en tur runt Alvik-Ale-Antnäs. Det gick hur fint som helst. Troligen går det bra att köra Ersnäs-Rosvik nu efter nattens snöfall, passa er bara för Aleån!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ale ån är väl det minsta bekymmret..
Där har du ju en bro modell bredare... gamla e4 bron intill e4:an
sen är det byggt så att du slipper köra på ån då du skall under nya e4 bron.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Visst, den bron finns. Men om man kommer från havet och ska den vägen kan man dels köra direkt upp på fast mark eller köra efter ån en bit. Därav varningen.