Undrar om det finns någon annan som är ute och sladdar skoterleder? Vad drar du för sladd? Provat någon bra?
I Arvidsjaur använder vi oss av pistmaskin som vi monterat bort fräsen på, istället drar vi en egentillverkad ledsladd bakefter. Resultatet med sladden blir bättre än med snöfräsen. Sladden är utrustad med en platta baktill som packar ihop snön på leden. Vi kör med pistmaskinen i och runt samhället och en bit efter Nasaleden. Vi har kommit fram till att det i princip är omöjligt att med enbart snöskoter med ledsladdar få till en acceptabel jämnhet på dom mest frekventerade lederna.
Bilder på bygget har vi lagt ut här: http://web.telia.com/~u96002740/foto_utflykt.html
Vi har 35 mil leder som vi i övrigt kör dagligen (Vardagar) med 2 avlönade personer via arbetsförmedlingen, som med snöskotrar drar lite olika sladdar. Bland annat en Snowmover, samt 2 lite längre sladdar med rejäla hyvelstål.
Men även så drar vi några sladdar med armeringsmatta, som funkar helt perfekt i nysnö.
I övrigt så bidrar vi med bensin till dom som frivilligt vill köra med egna snöskotrar och använda dom sladdar som vi placerat ut runt om på lednätet.
Förutom medlemsavgifter och ett komunalt bidrag så tar vi in bensinpengar till snöskotrarna och diesel till pistmaskinen från olika sponsorer, till ett värde av ca 80 000:-/år. Tack vare detta kan vi finasiera vår verksamhet utan ledavgifter.
F*n vad irriterad jag blir på alla j*vla tvåhjulskörare. Fel att hålla sig borta från lederna istället för att göra djupa skåror som skidorna fastnar i. Kör där på sommaren istället...då bryr jag mig inte men för h*****e inte på vintern.
Körde på leden idag då det hade varit 2 dumskallar och kört och man fick stanna mer än en gång och lyfta upp skidorna ut skårorna.